CYBERJAYA:Negeri yang tidak mengguna pakai Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 (Akta 672) akan diterapkan dengan Dasar Kebersihan Negara (DKN) dalam pengurusan kebersihan dan sampah, kata Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin.

Menurutnya, tujuh negeri belum menandatangani Akta 672 iaitu Selangor, Pulau Pinang, Perak, Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak.

"Oleh kerana, ada yang tak nak tandatangan Akta 672 tetapi negeri itu terkebelakang, jadi kita akan gunakan DKN agar mereka juga dapat bersama-sama meningkatkan kebersihan negeri mereka dan menggalakkan aktiviti kitar semula," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan hadiah pertandingan Waste to Art dan Cabaran Trash to Cash, di sini semalam.

Ditanya mengenai langkah bagi mendapatkan persetujuan tujuh negeri berkenaan, Zuraida berkata kementerian tidak boleh memaksa kerajaan negeri untuk menandatangani Akta 672 memandangkan terdapat negeri yang mampu melaksanakan pembersihan sisa pepejal sendiri.

Sebagai contoh, katanya Selangor mempunyai kedudukan kewangan yang kuat dan mampu untuk menguruskan sisa pepejal dan pembersihan dalam kawasan mereka.

Menurut Zuraida, Akta 672 adalah penting supaya kerajaan Persekutuan dapat membantu kerajaan negeri dalam pengurusan sisa pepejal termasuk dari segi pemberian subsidi untuk kerja-kerja pungutan sampah.

Mengenai pertandingan Waste to Art dan Cabaran Trash to Cash anjuran Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp), beliau berkata ia perlu diperluaskan ke peringkat akar umbi bagi menggalakkan aktiviti kitar semula dalam kalangan masyarakat, sekali gus meningkatkan kadar kitar semula negara yang kini berada pada tahap 30 peratus.

Beliau turut menggalakkan kerjasama bersama galeri-galeri awam untuk mempamerkan hasil kreativiti peserta pertandingan itu bagi memberi motivasi dan idea kepada orang ramai untuk turut mengitar semula barangan terpakai.

"Di luar negara, saya telah melihat hasil ciptaan produk kitar semula, dan hari ini saya lihat mereka (peserta) ada hasil kelas dunia sebab itu saya cadangkan hasil karya mereka dipamerkan di tempat-tempat awam seperti muzium, galeri atau taman-taman awam," katanya.

-- BERNAMA