Hanya dua daripada 21 kesalahan akan dikenakan tindakan mengikut Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) dan Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (KEJARA) yang bermula semalam, buat masa ini.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Seri Nadzri Siron berkata dua kesalahan itu adalah memandu melebihi had laju dan melanggar lampu isyarat merah.

"Antara kesalahan lain ialah memandu di bawah pengaruh alkohol dan memandu melebihi had muatan bagi kenderaan perdagangan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Satu Komuniti Satu JPJ Daerah Kinta di sini hari ini.

Nadzri menjelaskan dua mata demerit akan dikenakan kepada pemandu kenderaan persendirian, manakala enam mata dikenakan bagi pemandu kenderaan perdagangan jika memandu melebihi had laju yang dirakam menerusi Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES).

"Selepas mencapai 20 mata demerit kita akan menggantung lesen pemandu berkenaan selama enam bulan dan selepas itu jika mata demerit mencecah 40, lesen tersebut akan digantung selama lapan bulan dan seterusnya berdepan tindakan pembatalan lesen," katanya.

Nadzri berkata pihaknya akan berusaha untuk memastikan gabungan AWAS dan KEJARA dilaksanakan sepenuhnya menjelang akhir tahun ini.

"Buat masa ini kita kena didik rakyat, bagi kesedaran mengenai dua kesalahan pertama itu terlebih dahulu...kerana sistem ini dilaksanakan bukan untuk menyusahkan rakyat," katanya.

Bulan lepas, Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Ab Aziz Kaprawi berkata melalui pelaksanaan gabungan AWAS dan KEJARA itu, pengguna jalan raya diharapkan akan lebih berhemat dalam pemanduan sekali gus mematuhi peraturan jalan raya yang ditetapkan.

Katanya kerajaan tiada pilihan selain mengetatkan penguatkuasaan dan undang-undang jalan raya memandangkan kemalangan maut di Malaysia semakin meningkat.

-- BERNAMA