YAN: Tiga kawasan di Yan akan dilengkapi Sistem Amaran Awal Hujan Ribut bagi memberi amaran awal kepada penduduk setempat untuk bersiap sedia menghadapi sebarang bencana sebagai usaha mengurangkan risiko kehilangan nyawa dan kemusnahan harta benda.

Timbalan Menteri Alam Sekitar dan Air Datuk Mansor Othman berkata sistem yang ditempatkan berhampiran kaki Gunung Jerai itu adalah Siren Rekreasi Seri Perigi, Siren Rekreasi Titi Hayun dan Siren Masjid Jamek Badlishah.

"Stesen siren yang akan dibangunkan oleh Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) itu akan berbunyi sekiranya Stesen Hujan Gunung Jerai yang berada di puncak gunung berkenaan mengesan kadar kelebatan hujan.

"Siren ini akan dipasang bermula hujung tahun ini dan dijangka siap selewat-lewatnya Mei tahun depan. Bunyi siren itu boleh didengari dalam lingkungan radius satu kilometer," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan kerja di Empangan Sabo di Titi Hayun, di sini, pada Khamis.

Beliau berkata sistem siren itu akan dilengkapi dengan tiga peringkat amaran dengan peringkat terakhir adalah tahap berbahaya dan pihaknya akan bekerjasama dengan beberapa agensi termasuk Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) bagi urusan pemindahan penduduk setempat.

"Kita bercadang supaya siren itu diaktifkan sebaik sahaja hujan lebat berlaku di puncak gunung bagi membolehkan penduduk dan agensi yang terlibat membuat persediaan awal," katanya.

Dalam kejadian kepala air di Gunung Jerai pada 18 Ogos lepas, seramai enam mangsa terkorban dihanyutkan arus deras dan dihempap tanah runtuh selain menyebabkan banyak kediaman, premis dan pengusaha chalet pelancongan desa terkesan akibat kejadian itu.

Sementara itu, Mansor berkata pembinaan Empangan Sabo yang bermula Disember lepas telah mencapai tahap kemajuan 20 peratus dan berjalan mengikut perancangan serta dijangka siap pada Jun tahun depan.

"Empangan ini bagi mengatasi bencana kepala air selain menghalang pokok dan sampah tidak menghilir apabila berlaku aliran deras. Ini bagi mengelak kemusnahan besar kepada kawasan di bawah," katanya.

-- BERNAMA