KUALA LUMPUR:Kerajaan mengumumkan penamatan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di tiga lokasi hari ini. 

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam satu kenyataan berkata, ia melibatkan PKPD di Pusat Koreksional Johor Bahru dan Kuarters Kakitangan, Asrama Pekerja Westlite 1 dan Westlite 2, Senai, Johor dan Penjara Jelebu dan Kuarters Kakitangan Penjara Jelebu, Negeri Sembilan. 

Beikut perincian penamatan PKPD terlibat: 

1. Penamatan PKPD Pusat Koreksional Johor Bahru dan Kuarters Kakitangan

Kerajaan sebelum ini telah melaksanakan  PKPD di Pusat Koreksional Johor Bahru dan Kuarters
Kakitangan, Batu 19 Jalan Ulu Choh-Pontian, Johor Bahru yang dijadualkan tamat pada 24 Januari 2021.

Sehingga kini, KKM telah selesai melaksanakan 1,402 ujian saringan dan daripada jumlah itu sebanyak 1,015 kes positif COVID-19 telah direkodkan. KKM mengesahkan kes yang dilaporkan di lokaliti ini menunjukkan trend penurunan serta terkawal dan kes terakhir yang dilaporkan adalah pada 13 Januari 2021. 

Atas nasihat dan penilaian risiko oleh KKM, Kerajaan bersetuju untuk menamatkan PKPD di Pusat Koreksional Johor Bahru dan Kuarters Kakitangan, Batu 19 Jalan Ulu Choh-Pontian, Johor Bahru pada 24
Januari 2021 seperti yang dijadualkan.

2. Penamatan PKPD Asrama Pekerja Westlite 1 dan Westlite 2, Senai, Johor

Kerajaan sebelum ini juga telah  PKPD Asrama Pekerja Westlite 1 dan Westlite 2, Senai, Johor yang dijadualkan tamat pada 29 Januari 2021.

Sehingga kini, KKM telah melaksanakan 1,978 ujian saringan dan daripada jumlah itu sebanyak 692 kes positif COVID-19 telah direkodkan.

Pelaporan kes positif di lokaliti ini menunjukkan trend penurunan serta tiada lagi sampel menungggu keputusan.

Selain itu, KKM turut mengesahkan sebanyak 23 baki kes aktif akan tamat tempoh isolasi pada hari ini, 23 Januari 2021 

Atas nasihat dan penilaian risiko oleh KKM, Kerajaan bersetuju untuk menamatkan PKPD di Asrama Pekerja Westlite 1 dan Westlite 2, Senai, Johor pada hari ini, 23 Januari 2021 lebih awal daripada yang dijadualkan.

3. Penamatan PKPD Penjara Jelebu dan Kuarters Kakitangan Penjara Jelebu, Negeri Sembilan

Kerajaan sebelum ini juga telah melaksanakan PKPD Penjara Jelebu dan Kuarters Kakitangan Penjara Jelebu, Negeri Sembilan yang dijadualkan tamat pada 24 Januari 2021.

Sehingga kini, KKM telah selesai melaksanakan 2,775 ujian saringan dan daripada jumlah itu sebanyak 908 kes positif COVID-19 telah direkodkan. 

KKM melaporkan kes positif baru di lokaliti ini menunjukkan trend penurunan dan tiada penularan jangkitan dikesan kepada anggota keluarga kakitangan yang tinggal di kuarters. 

Walaubagaimanapun, KKM mengesahkan seramai 49 kes aktif masih dirawat di PKRC & 69 orang (kontak rapat) yang masih dalam tempoh HSO sedang ditempatkan di Blok Transit (Blok Muhasabah).

Atas nasihat dan penilaian risiko oleh KKM, Kerajaan bersetuju untuk menamatkan PKPD di Penjara Jelebu dan Kuarters Kakitangan Penjara Jelebu, Negeri Sembilan pada 24 Januari 2021 kecuali di Blok Transit
(Blok Muhasabah) yang dilanjutkan lagi bermula 25 Januari hingga 7 Februari 2021.