GEORGE TOWN: Tindakan pantas seorang lelaki yang terjun ke dalam laut dari Jambatan Pulau Pinang berjaya menyelamatkan seorang lelaki dan seorang wanita yang terjatuh ke dalam laut dalam kejadian di Kilometer 2.8 menghala ke Perai, malam ini.

Difahamkan sebelum kejadian, pasangan tersebut dipercayai bertengkar di kawasan hentian di Jambatan Pulau Pinang.

Jurucakap Pusat Gerakan Operasi (PGO) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Pulau Pinang berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 7.49 malam memaklumkan terdapat mangsa jatuh dari Jambatan Pulau Pinang.

Katanya, apabila pihak bomba tiba di lokasi kejadian mendapati seorang lelaki dan seorang wanita masing-masing berusia 30-an telah terjatuh ke dalam laut dari Jambatan Pulau Pinang namun berjaya diselamatkan.

"Berdasarkan maklumat awal, kejadian itu dipercayai berlaku apabila lelaki dan wanita tersebut yang pada mulanya menaiki sebuah kereta jenis Honda Civic telah berhenti di kawasan hentian di Jambatan Pulau Pinang.

"Ada saksi melihat telah berlaku pertengkaran di antara mereka sebelum kedua-duanya terjatuh ke dalam laut sebelum seorang lelaki yang kebetulan berada di kawasan hentian tersebut bertindak terjun untuk menyelamatkan mereka," katanya ketika dihubungi malam Isnin.

Jurucakap itu berkata kedua-duanya berjaya diselamatkan oleh lelaki itu dan kebetulan semasa kejadian tersebut terdapat bot nelayan berhampiran kawasan perairan berkenaan sebelum mereka dinaikkan ke atas bot.

Beliau berkata mereka dibawa ke Jeti Batu Uban sebelum diserahkan kepada pasukan polis dan pasukan perubatan yang telah bersiap sedia di situ.

"Mereka dihantar ke Hospital Pulau Pinang selepas dipercayai mangsa lelaki mengalami kecederaan di kepala dan memerlukan pemeriksaan lanjut," katanya.

-- BERNAMA