MELAKA: Tenaga Nasional Berhad (TNB) menerusi syarikat subsidiarinya, Allo Technology Sdn Bhd (Allo) melengkapkan Melaka dengan infrastruktur gentian optik dengan potensi capaian internet jalur lebar berkelajuan tinggi (HSBB) diperluas sehingga 1 gigabait sesaat (Gbps).

Infrastruktur itu dibangunkan untuk menyokong Pelan Jalinan Digital Negara (Jendela) sekali gus menghubungkan lebih 17,000 kediaman di negeri tersebut dengan menggunakan penyedia pembekal perkhidmatan runcit (RSP), iaitu Maxis, Astro, Digi dan Celcom.

Faedah infrastruktur tersebut juga telah diterima di kawasan meliputi Alor Gajah (8,500 kediaman), Malim Jaya (4,400), Ayer Keroh (500) dan sekitar Jasin (2,500). 

Pengerusi TNB, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, dengan Allo, TNB dapat berupaya menawarkan perkhidmatan tersebut dengan lebih pantas dan merapatkan jurang digital kawasan bandar dan luar bandar di negeri itu, bahkan seluruh negara. 

“Kemudahan infrastruktur gentian optik ini membuka peluang kepada lebih ramai penduduk Melaka untuk mengakses internet jalur lebar dengan harga berpatutan dan capaian kepada pelbagai sumber maklumat.

“Penglibatan TNB juga sebagai Penggerak Kemajuan Negara dan ia diperkukuh bagi menangani cabaran ekonomi digital serta Revolusi Perindustrian Keempat (IR4.0),” katanya ketika berucap dalam majlis perasmian Rangkaian Infrastruktur Jalur Lebar peringkat negeri Melaka yang disempurnakan Ketua Menteri, Datuk Seri Utama Sulaiman Md Ali, di sini, hari ini. 


Jalur Lebar | TNB-Allo rapatkan jurang digital di Melaka

Mengulas lanjut, beliau menambah, kejayaan itu dicapai susulan projek rintis HSBB yang siap kurang dari tiga bulan bermula Januari 2019 yang menghubngkan 1,100 kediaman di Taman Maju, Taman Merbau Perdana dan Felda Kemendor.

“TNB menerusi Allo mengorak langkah melebarkan sayap perkhidmatan jalur lebar di empat negeri lain termasuk Johor, Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan.

“Ia termasuk meluaskan capaian di Perak dan Kedah dengan sasaran melibatkan 150,000 kediaman menjelang Jun,” katanya.

Dalam pada itu, sebanyak 1,200 murid sekolah rendah menerima bantuan kelengkapan asas persekolahan melalui program ‘Ceria Ke Sekolah’ melibatkan sumbangan bernilai RM120,000.

“Program ini adalah tanggungjawab Korporat (CR) TNB dalam bidang pendidikan yang bertujuan meringankan beban golongan kurang berkemampuan dalam menyediakan persiapan persekolahan anak-anak mereka.

“Sejak 2013, program ini telah membantu seramai 36,018 keluarga di Semenanjung dan Sabah,” ujarnya.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Pengangkutan, Kemudahan Awam dan Infrastruktur negeri Datuk Roslan Ahmad serta Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Ir Baharin Din.