Operasi mencari dan menyelamat 20 mangsa yang masih hilang dalam kejadian bot karam berhampiran Sungai Air Hitam yang masuk hari ketiga gagal menemui mangsa sehingga petang tadi.

Ketua Bomba Zon Selangor Selatan, Azmi Sadon berkata pasukan mencari dan menyelamat berdepan kesukaran mencari mangsa berikutan ombak kuat.

"Operasi berhenti kira-kira pukul 12 tengahhari tadi dan disambung semula pukul 3 petang tadi di kawasan pesisir pantai.

"Unit anjing pengesan juga telah dikerahkan ke sektor B, lokasi penemuan kebanyakkan mangsa namun gagal mengesan sebarang mangsa," katanya ketika ditemui disini, hari ini.

Jelasnya operasi akan disambung semula pukul 8 malam namun hanya melibatkan kawasan pesisir pantai.

Operasi pencarian membabitkan lima zon melibatkan kerjasama Pasukan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dengan kekuatan 240 anggota dan aset masing-masing.

Tambah Azmi, unit skuba sudah digunakan bermula hari ini tetapi hanya membabitkan kawasan yang zon B berhampiran Kuala Langat menghampiri Sungai Air Hitam.

Dalam kejadian awal pagi Rabu, bot membawa 97 penumpang itu dipercayai berlepas dari Jeti Sungai Judah, Pulau Carey kira-kira 11 malam dan karam sejam kemudian.

Berikutan kejadian itu, sehingga kini seramai 63 mangsa berjaya diselamatkan, 14 ditemui mati manakala 20 lagi dilaporkan masih hilang.