KUALA LUMPUR: Tourism Malaysia dan GoPro menjalinkan kerjasama menganjurkan pertandingan menerusi media sosial baru dengan memberi peluang penduduk di Malaysia merakam detik-detik perjalanan mereka melawat ke destinasi yang menakjubkan.

Bertemakan 'Dream Malaysia Challenge', pertandingan ini memerlukan peserta merakam dan menyiarkan video yang menonjolkan pelbagai tarikan ke destinasi yang pernah mereka lawati di Malaysia

Tourism Malaysia dalam satu kenyataan hari ini memaklumkan bahawa peserta akan berpeluang memenangi hadiah produk terbaharunya iaitu GoPro HERO9 Black, GoPro MAX, GoPro HERO8 serta penginapan yang ditaja sepenuhnya di Taman Negara, Gopeng Glamping Park dan Tadom Hill untuk menikmati keindahan dan keajaiban Malaysia.

"Kerjasama dengan GoPro memberi peluang kepada rakyat Malaysia yang bersungguh-sungguh merancang perjalanan mereka yang seterusnya. Ini adalah cara untuk mengingatkan rakyat Malaysia bahawa mereka tidak perlu melakukan perjalanan terlalu jauh untuk mencari destinasi yang menarik dan cabaran ini betul-betul berlaku.

"Tourism Malaysia berasa begitu teruja untuk bekerjasama dengan jenama kamera aksi terkemuka di dunia bagi melihat keupayaan rakyat Malaysia dalam merakam pelbagai destinasi unik yang ada di negara ini," katanya.

Sementara itu, Pengurus Pemasaran GoPro Asia Tenggara Sangeet Singh berkata syarikat itu gembira dapat bekerjasama dengan Tourism Malaysia untuk mempromosi destinasi yang kaya dengan budaya dan menakjubkan di Malaysia sambil menyokong perniagaan tempatan.

Peserta 'Dream Malaysia Challenge' perlu menghantar video pendek berdurasi antara 30 hingga 45 saat yang dirakam daripada mana-mana peranti dan memastikan video mereka itu diedit telah disempurnakan melalui Aplikasi GoPro yang tersedia untuk peranti iOS dan Android.

"Setelah selesai, individu boleh menghantar video mereka melalui Portal Anugerah GoPro di bawah cabaran Malaysia|Living Local untuk mengesahkan penyerahan.

"Cabaran Dream Malaysia" akan berlangsung dari 13 Mac hingga 28 Mac pada 11 malam dan video dapat dikirim dalam tempoh tersebut," katanya.

Peserta juga diminta untuk menghantar rakaman video mereka menerusi profil Facebook dan Instagram peribadi mereka dengan memperincikan pengalaman perjalanan mereka dalam kapsyen menggunakan hashtag #DreamMalaysia dan #GoProxTourismMalaysia, dengan mengetag GoPro di Instagram dan Facebook (@gopromysg) dan Instagram Tourism Malaysia (@ malaysia.truly. asia) dan Facebook (@ malaysia.travel.my).

Untuk maklumat lebih lanjut pertandingan itu boleh layari laman web http://bit.ly/GoProXTourismMalaysia.

-- BERNAMA