Ikatan persahabatan Malaysia dan China sejak 40 tahun yang lalu dilihat semakin kukuh selain berjaya melepasi setiap halangan yang dalam hubungan diplomatik.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ia sekali gus memberi jaminan kemakmuran untuk 40 akan datang.

"Kerjasama dengan China selama ini sebagai rakan kongsi strategik disifatkan menjadi platform yang menguntungkan kedua-dua negara.

"Sejarah diplomatik dengan China sejak 1974, dimulakan oleh Perdana Menteri Kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein memberi impak kepada kemakmuran dua negara sejak dahulu,'' katanya.

Muhyiddin berkata demikian semasa berucap pada Majlis Resepsi Sempena 40 Tahun Hubungan Diplomatik Malaysia- China di sini pada Khamis.

Muhyiddin berkata, hubungan negara dengan China bakal memasuki era baru daripada segi kerjasama dan manfaat untuk 40 tahun akan datang.

"Tahun ini merupakan "Tahun Pertukaran Persahabatan Malaysia-China" sempena ulang tahun ke-40 hubungan diplomatik kedua-dua negara.

"Kita akan lihat mana-mana bidang lain untuk kerjasama sekali gus mengekalkan status China sebagai rakan niaga Malaysia terbesar di peringkat global dan kita sebagai rakan niaga China terbesar dari rantau ASEAN,'' ujarnya.

Ujarnya, pemeteraian kerjasama itu membuka lembaran baharu dalam hubungan Kuala Lumpur dan Beijing dan telah membawa kepada kedua-dua negara menandatangani banyak perjanjian dua hala yang telah mengukuhkan lagi hubungan.

"Kedua-dua negara telah memupuk dan membina rasa hormat, persefahaman dan keyakinan bersama serta meningkatkan kerjasama ekonomi.

`"Melaluinya wujud pelbagai peluang yang membawa kepada pengukuhan hubungan diplomatik antara kedua-dua negara kita," katanya.

Muhyidddin turut merakamkan penghargaan Malaysia kepada kerajaan China dalam memastikan ketibaan dua ekor beruang panda gergasi di negara ini pada Rabu lalu.

Sementara itu Duta Besar China ke Malaysia, Huang Huikang berkata, lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke China akan meningkatkan hubungan dua hala kedua-dua negara kepada kejayaan 40 tahun akan datang.

"Ia akan terus mengukuhkan hubungan antara kedua-dua negara, selaras dengan hasrat China dan Malaysia untuk merealisasikan dagangan dua hala bernilai RM521.6 bilion pada 2017,'' jelasnya.