HYDERABAD: Penyelidikan menunjukkan bahawa video aktiviti fizikal berstruktur berasaskan web, khususnya "Brain Breaks," berkesan dalam memotivasikan individu yang menghidap diabetes mellitus Jenis 2 (T2DM) untuk terlibat dalam aktiviti fizikal, kata seorang ahli akademik dari Universiti Sains Malaysia (USM), Kubang Kerian, Kelantan.

Prof Madya Dr Garry Kuan mengetengahkan perkara ini ketika menyampaikan pembentangan bertajuk 'Faedah Psikologi Senaman untuk Pesakit Diabetes Mellitus Jenis 2' pada Persidangan Dunia Perubatan Senaman (WCEM) keenam yang diadakan di sini.

Beliau menjelaskan bahawa video Brain Breaks direka untuk merangsang minat belajar sambil mempromosikan kesihatan.

Video ini terbukti meningkatkan pembuatan keputusan membabitkan aktiviti fizikal dalam pesakit T2DM.

Kuan, pensyarah Program Senaman dan Sains Sukan, Pusat Pengajian Sains Kesihatan, USM menekankan bahawa senaman Brain Breaks disesuaikan untuk tetapan individu atau kumpulan, menjadikannya sesuai untuk pesakit T2DM.

"Terutama, latihan ini menggabungkan unsur muzik dan budaya dari pelbagai negara, menjadikannya menarik dan memberi motivasi kepada pengguna.

"Satu aspek unik Brain Breaks ialah keterangkumannya, kerana para pendidik di seluruh dunia menyumbangkan video senaman yang mencerminkan adat dan budaya mereka.

Video ini boleh diakses secara percuma dalam talian, membolehkan sesiapa sahaja mendapat manfaat daripadanya," tambahnya.

Semasa pandemik COVID-19, lebih 4,000 pengguna baharu menggunakan video Brain Breaks untuk aktiviti fizikal di rumah semasa perintah berkurung di Malaysia.Kuan mendedahkan hasil positif kajian terdahulu, menunjukkan bahawa penggunaan video Brain Breaks meningkatkan faedah yang dirasakan senaman, motivasi untuk aktiviti fizikal, dan jumlah aktiviti fizikal dalam kalangan pesakit diabetes.

Pengguna boleh memilih muzik yang melengkapkan senaman mereka, meningkatkan pematuhan rutin senaman.

-- BERNAMA