KUALA LUMPUR: Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini bahawa beliau menafikan hujah pendakwaan yang mengatakan tidak ada satu sen pun wang dari Yayasan Akalbudi disumbangkannya untuk tujuan kebajikan.

Beliau berkata demikian ketika prosiding membela diri hari ketiga bagi kes 47 pertuduhan pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram berkaitan dana yayasan itu di hadapan Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah di sini, pada Jumaat.

Sebaliknya tambah beliau, sumbangan sebanyak RM109 juta yang dimaklumkan beliau dalam keterangan sebelum ini hanyalah anggaran kasar yang jauh lebih rendah berbanding jumlah asal sumbangan yang disalurkan. 

"Yang Arif jumlah RM109 juta merupakan hanya sebahagian sahaja daripada sumbangan yang telah diberikan.

"Oleh kerana banyak sumbangan yang diberikan itu tidak disenaraikan kerana prinsip tangan kanan yang memberi tangan kiri tidak mengetahui maka jumlah itu adalah melebihi jumlah yang dinyatakan peguam bela saya tadi.

"Yang Arif, di hari Jumaat ini saya tidak mahu menyanggah, sebarang penyataan yang telah dibuat mana-mana pihak, sebagaimana prinsip yang telah saya pegang, kalau tangan kanan memberi, tangan kiri tidak perlu ketahui.

"Maka di hadapan Yang Arif, saya terpaksa memberikan perakuan bahawa penyataan yang mengatakan tidak ada satu sen wang daripada Yayasan Akalbudi dibelanjakan untuk kebajikan dan menolong hal-hal keagamaan apatah lagi orang miskin adalah tidak benar," katanya.

Justeru, Ahmad Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk menuntut mahkamah memberikan keadilan berdasarkan kebaikan yang dilakukan untuk tujuan kerja amal jariah, keagamaan dan golongan miskin.

"Dalam hal ini saya mahu Yang Arif, keadilan diberikan kepada saya sebab apa yang saya lakukan adalah kebaikan.

"Wang daripada sumber saya sendiri, pendapatan saya sendiri, elaun saya sendiri, perniagaan saya sendiri. Saya masukkan dengan tujuan yang baik untuk yayasan yang saya buat sendiri.

"Adakah ini merupakan sesuatu yang harus dikenakan, diaibkan, dimalukan dan dizalimi kepada saya?," soal Ahmad Zahid.

Beliau bagaimanapun mengakui kewujudan kelemahan teknikal yang disebabkan beberapa pihak terutamanya membabitkan Setiausaha Syarikat.

Perbicaraan bersambung pada 23 Mei ini.

Pada 24 Januari lepas, Hakim Mahkamah Tinggi, Sequerah  memerintahkan Ahmad Zahid membela diri atas 12 pertuduhan pecah amanah, lapan pertuduhan rasuah dan 27 untuk pengubahan wang haram membabitkan puluhan juta ringgit milik yayasan itu, selepas mendapati pihak pendakwaan telah membuktikan kes prima facie terhadapnya.

Dalam penghakimannya, Sequerah berkata, pihak pendakwaan telah membuktikan semua unsur dalam kesemua pertuduhan dan berjaya mewujudkan kes prima facie terhadap tertuduh.

Untuk rekod, Ahmad Zahid didakwa buat pertama kali pada 19 Oktober 2018 di Mahkamah Sesyen di sini atas pertuduhan tersebut.