KUALA LUMPUR: Anggota-anggota Biro Politik UMNO mula tiba ke menara Dato' Onn di sini, sekita jam 8 malam bagi  menghadiri mesyuarat biro berkenaan malam ini.

Seperti biasa, kehadiran mereka disambut oleh petugas media yang telah lebih awal berkumpul di ruang legar di sini sejak petang lagi.

Namun tiada sebarang maklumat yang dikongsikan kepada media setakat ini tentang agenda utama yang bakal dibincangkan dalam mesyuarat melibatkan kepimpinan tertinggi parti terbesar orang Melayu itu.

Bagaimanapun difahamkan, mesyuarat itu akan turut membincangkan isu berkaitan bekas Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak, yang telah dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta di Mahkamah Persekutuan, semalam.

Anggota Biro Politik UMNO diterdiri daripada 26 orang.

Ia termasuk Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi; timbalannya, Datuk Seri Mohamad Hasan; tiga naib presiden, ketua wanita, ketua pemuda dan ketua puteri.

Selain itu, ia turut dianggotai oleh Setiausaha Agung UMNO dan Setiausaha Agung Barisan Nasional, Ketua Penerangan dan Bendahari UMNO, 13 pengerusi perhubungan negeri dan setiausaha kerja.

Dua hari lalu 158 daripada 191 Ketua Bahagian UMNO menghadiri mesyuarat tergempar di ibu pejabat UMNO  yang difahamkan antara lain, bersetuju mahu Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) diadakan dalam kadar segera.

Mahkamah Persekutuan semalam mengekalkan sabitan dan hukuman 12 tahun penjara serta denda RM210 juta yang dikenakan ke atas Najib yang didapati bersalah menyeleweng dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd.

Panel lima hakim dipengerusikan Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat sebulat suara membuat keputusan itu selepas mendapati pembelaan Najib tidak konsisten dan gagal menimbulkan keraguan munasabah.