KUALA LUMPUR: Hari ini tempoh 14 hari desakan UMNO supaya kerajaan memanggil semula sidang Parlimen tamat berdasarkan kenyataan Presidennya pada 21 Jun lalu.

Tumpuan terarah kepada tindakan akan diambil UMNO apabila tempoh 14 hari berkenaan tidak direalisasikan kerajaan Perikatan Nasional untuk memanggil sidang Parlimen.

Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebelum ini berkata, kegagalan kerajaan melaksanakan titah Yang di-Pertuan Agong dianggap satu bentuk penderhakaan dan tidak menghormati Institusi Raja-Raja Melayu.

Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah juga telah sebanyak dua kali bertitah agar Parlimen segera bersidang melalui kenyataan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja yang dikeluarkan pada 16 Jun dan 29 Jun lalu.

Agong bertitah agar persidangan Parlimen perlu diadakan secepat mungkin bagi menangani COVID-19 dan menyelamatkan ekonomi negara.

Kerajaan bagaimanapun telah memberi komitmen dengan menyatakan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memutuskan untuk memanggil sidang Parlimen secepat mungkin iaitu sebelum 1 Ogos ini.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen & Undang-Undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan, berkata perkara itu akan dimuktamadkan pada Mesyuarat Jemaah Menteri Rabu minggu ini (7 Julai).