KUCHING: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padungan, Chong Chieng Jen dipilih semula sebagai Pengerusi DAP Sarawak bagi penggal 2022-2024.

Chieng Jen yang juga Ahli Parlimen Stampin, memegang jawatan itu sejak 2013.

Pemilihan Chieng Jen dan 14 lagi ahli jawatankuasa DAP negeri itu diadakan sempena Konvensyen Biasa DAP Sarawak Ke-19 di Kuching pada Ahad yang diperuntukkan di bawah Fasal Kecil 1(b)iii Fasal XIV Perlembagaan Parti.

Konvensyen berkenaan disempurnakan oleh Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang.

Chieng Jen dalam kenyataannya berterima kasih kepada para perwakilan yang telah memilih semula beliau untuk menerajui DAP Sarawak bersama 14 anggota lain.

“Terima kasih di atas keyakinan para perwakilan kerana telah memilih kami dan saya sendiri dipilih semula sebagai pengerusi.

“Untuk itu, kami telah memutuskan untuk membawa masuk lebih ramai belia di dalam DAP sebagai pembuat dasar dan keputusan,” katanya.

Justeru, DAP Sarawak kata Chieng Jen tidak akan mewujudkan sayap belia sebagai salah satu jawatankuasa kecil kepada organisasi induk.

“Untuk senarai jawatankuasa DAP Sarawak baharu, empat daripadanya berusia di bawah 35 tahun, dan ini secara tidak langsung perubahan yang kita bawa kepada DAP.

“Malah ia juga mencerminkan kepada keputusan kita untuk tidak mewujudkan sayap atau jawatankuasa belia kerana kita mahu mereka (belia) terlibat secara langsung kepada keputusan yang dirangka dan dibuat oleh jawatankuasa negeri,” katanya.

Berikut adalah senarai ahli jawatankuasa negeri DAP Sarawak baharu:

Pengerusi : Chong Chieng Jen

Timbalan Pengerusi : Alice Lau Kiong Yieng

Naib Pengerusi : Mordi Ak Bimol

Oscar Ling Chai Yew

Setiausaha : Alan Ling Sie Kiong

Penolong Setiausaha : Larry Asap

Bendahari : Chiew Chiu Sing

Setiausaha Organisasi : Violet Yong Wui Wui

Penolong Setiausaha Organisasi : Ung Cheng Chak

Setiausaha Publisiti : Dr Kelvin Yee Lee Wuen

Pengarah Pendidikan Politik : Irene Mary Chang Oi Ling

Ahli Jawatankuasa : Julian Tan Kok Ping, Richard Lias, Sim Kiat Leng, Yong Siew Wei