KUALA LUMPUR:Saranan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah agar pemimpin politik termasuk ahli Parlimen tidak berpolitik berlebihan perlu diberi perhatian sepenuhnya, kata Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam satu kenyataan malam ini, Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu berkata, tokoh politik termasuk ahli Parlimen harus prihatin dan menggalas tanggungjawab sesuai dengan semangat Perlembagaan dan kebertanggungjawaban kepada rakyat, insitusi Parlimen dan negara.

Ujar ahli Parlimen Port Dickson itu lagi, ia penting supaya tanggungjawab berkenaan dapat diimbangi dengan pelbagai tuntutan berkaitan keadilan, menolak rasuah dan membataskan sebarang unsur penyalahgunaan kuasa.

“Selaras dengan semangat ini, maka kami akan memastikan perancangan menangani malapetaka COVID-19, masalah pengangguran dan kemiskinan serta menjana pertumbuhan ekonomi dapat dilaksanakan dengan lebih terencana dan berkesan,” katanya lagi.

BACA: Tiada keperluan isytihar darurat - Istana Negara

LAPOR LANGSUNG: Tiada keperluan darurat, berhenti main politik - Titah Agong


LAPOR LANGSUNG: Mampukah Ahli Parlimen patuh titah Agong agar henti politiking?

Terdahulu, dalam kenyataan oleh Istana Negara, Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin berkata, YDP Agong telah memperhalusi permohonan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai pelaksanaan Darurat Perkara 150(1) dan Pemasyhuran Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu 2020) menurut Perkara 150(2B) Perlembagaan Persekutuan untuk memerangi ancaman wabak COVID-19 di negara ini.

Namun, katanya selepas memperhalusi permohonan dan berbincang dengan Raja-Raja Melayu dan melihat situasi yang sedang dihadapi oleh negara, Al-Sultan Abdullah berasakan Kerajaan sekarang telah berjaya menangani wabak ini dengan baik dan berkesan.

Justeru Ahmad Fadil berkata, Seri Paduka Baginda bertitah bahawa tiada keperluan untuk pelaksanaan darurat di Malaysia, atau mana-mana bahagian di negara ini.

Anwar menyambut baik titah Al-Sultan Abdullah serta menghargai kearifan dan kebijaksanaan Seri Paduka Baginda serta ihsan dan hemah Raja-Raja Melayu atas kenyataan, pendirian dan pandangan mengenai permohonan darurat itu.

“Keputusan dan ketetapan bersejarah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dalam menolak usul Perdana Menteri dan jemaah menteri untuk mengisytiharkan darurat itu jelas memperkukuh sistem Raja Berperlembagan dan demokrasi berparlimen.

“Ia ternyata suatu ketetapan yang berlandaskan semangat Perlembagaan dan memahami denyut nadi keresahan dan suara rakyat seperti yang disuarakan oleh pemimpin-pemimpin politik, masyarakat madani, tokoh-tokoh akademik dan pihak media yang bertanggungjawab yang menginginkan agar sistem demokrasi tidak dinodai,” katanya lagi.