KUALA LUMPUR : Pas mengecam keras tindakan segelintir 'alat kerajaan' yang melakukan intimidasi politik dan membuli pempengaruh media sosial terutama 'TikToker' yang mengkritik kerajaan.

Ketua Penerangan Pas, Khairil Nizam Khirudin, berkata Pas menganggap perbuatan tersebut sebagai tidak bermoral dan bercanggah dengan hak berpolitik.

Ia juga katanya turut bercanggah degan kebebasan bersuara yang sering diagungkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim serta Pakatan Harapan (PH) sebelum ini.

“Disebabkan 'TikToker-TikToker' ini dilihat berpengaruh dan lantang, mereka telah diasak dan ditakutkan oleh apparatus kerajaan.

“Tidak sekadar itu, 'TikToker-TikToker' ini dibuli dan diugut oleh penyokong-penyokong PH. Ini adalah satu tindakan yang tidak bertamadun dan tiada adab serta memburukkan lunas demokrasi negara kita,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam masa yang sama juga beliau mengulangi gesaan agar pihak-pihak terbabit menghentikan sebarang intimidasi bermotif politik terhadap pempengaruh media sosial yang tidak berpihak kepada kerajaan.

“Kami mendesak tindakan lebih profesional diambil jika didapati 'TikToker-TikToker' ini telah melanggar undang-undang.

“Pas percaya ancaman ini dipengaruhi oleh segelintir ahli politik PH yang tidak senang dengan gelombang yang dicetuskan Perikatan Nasional sejak Pilihan Raya Umum Ke-15 lalu,” jelasnya lagi.

Beliau juga berkata, konsep Malaysia Madani tidak mempunyai tempat untuk ahli politik yang berfikiran sempit dan berjiwa kecil.