KUALA LUMPUR: Parti  Amanah Negara (Amanah) digesa mengkaji kedudukannya dalam Pakatan Harapan (PH) selepas tindakan lima Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) parti itu bertindak keluar parti dan menyertai PKR.

Gesaan tersebut dibuat pemimpin Amanah Bukit Bintang, yang juga mahukan parti itu mengkaji kerjasama dengan PKR susulan menerima ahli mereka yang melompat keluar parti.

Kenyataan bersama itu melibatkan Ketua Amanah Bukit Bintang, Ahmad Asri Talib; timbalannya Ahmad Thaari Abdul Rahim; Ketua Pemuda, Sheikh Khuzaifah; Ketua Wanita, Sharifah Juanie; Ketua Warda Fatihah Salahuddin serta Ketua Arif Bukit Bintang, Ismail Othman.

"Senario tersebut mengeruhkan lagi hubungan serta mencalarkan semangat setiakawan antara parti-parti dalam Pakatan Harapan.

"'Kami juga menyokong penuh kenyataan Timbalan Presiden Amanah Datuk Seri Salahuddin Ayub yang menyesali tindakan parti rakan PH yang menerima Adun Amanah yang melompat.

"Tindakan ini melambangkan tiada kesepakatan dalam gabungan yang dibentuk," demikian menurut kenyataan tersebut pada Ahad.

BACA: Tidak manis lompat parti sama gabungan - Salahuddin Ayub

BACA: PKR diingatkan jangan hipokrit, beli dan jual wakil rakyat budaya hina - Pemuda Amanah

BACA: Adun Amanah di Johor sertai PKR

Jelas mereka, strategi politik parti dalam PH sepatutnya berteraskan pembelaan nasib rakyat yang terkesan atas caca marba pengurusan kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang masih tiada keabsahan, dan bukannya menzalimi sesama parti rakan dalam persiapan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) jika Parlimen dibubarkan.

Justeru, mereka menyarankan agar Akta Antilompat Parti dikaji dan diperhalusi bagi mengekang amalan lompat parti daripada terus menjadi barah dalam proses demokrasi di Malaysia.

Terdahulu, tiga Adun Amanah masing-masing Adun Senggarang, Khairuddin A Rahim; Adun Serom, Faizul Amri Adnan serta Adun Mahkota, Muhamad Said Jonit bertindak keluar dari Amanah..

Selain itu, dua Adun dari Selangor turut didakwa berbuat demikian.