KUALA LUMPUR: Tindakan tiga Ahli Parlimen PKR yang keluar parti, dan memberi sokongan kepada Perikatan Nasional (PN), membuktikan gabungan itu didukung individu yang mempunyai pelbagai masalah.

Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, kumpulan individu berkenaan dilihat hanya ingin menyelamatkan diri sendiri, bukannya ikhlas untuk mengukuhkan PN.

Akibat daripada tindakan pemimpin-pemimpin politik berkenaan, jelasnya lagi, akhirnya akan menyebabkan gabungan parti politik pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin terbeban dengan masalah kumpulan individu berkenaan.

“Sebabnya tidak perlu saya huraikan. Semua orang tahu betapa berupayanya BN memerintah. Tetapi apabila rakyat membuat keputusan, mereka mempunyai pelbagai dimensi dan pertimbangan.

“PN sekarang menjadi perikatan dengan dukungan pelbagai individu bermasalah. Percayalah, mereka ini hanya ingin menyelamatkan diri mereka dan bukan PN. PN akan terbeban dengan masalah semua individu ini akhirnya,” katanya melalui catatan di Facebook beliau hari ini.

Justeru, Mohamed Khaled berkata, ia adalah satu keputusan yang tepat untuk Barisan Nasional (BN) menjauhkan diri daripada PN, kerana BN mempunyai aspirasi untuk menyelamatkan Malaysia dan rakyatnya.


Politik | Dr Xavier Jayakumar umum letak jawatan Naib Presiden & Ahli PKR
 

BACA: Xavier pernah dakwa 'menteri kanan' paksa sokong PN, atau berdepan tindakan - Saifuddin Nasution

Bekas Menteri Besar Johor itu berkata demikian, dipercayai merujuk kepada tindakan tiga pemimpin kanan PKR yang bertindak melepaskan jawatan, serta keluar parti, iaitu Larry Sng Wei Shien (Julau), Steven Choon Shiau Yoon, dan terbaharu Datuk Dr Xavier Jayakumar (Kuala Langat).

Mengulas lanjut, Mohamed Khaled berkata, PN seolah-olah ditubuhkan tanpa ideologi dan kejelasan perjuangan, malah tidak menjadi lebih baik dari sewaktu diperintah oleh Pakatan Harapan.

Semua itu, katanya lagi, adalah ramuan untuk kegagalan yang pasti.

“Perikatan Nasional menerima sokongan tiga Ahli Parlimen PKR baru-baru ini. Demikianlah strategi mereka untuk mengukuhkan PN. Namun yakinlah, semua itu akhirnya hanyalah strategi untuk menunda kejatuhan PN, bukan memperkasakan PN.

"Tiada pergerakan politik yang dibina dengan pendekatan tidak bermoral sebegini akan mampu bertahan. Semua pergerakan politik hanya akan kukuh dan berkelangsungan dengan kerja keras dan keyakinan pada nilai yang diperjuangkan,” katanya lagi.

Biarpun PN berusaha untuk memanjangkan hayatnya,  Mohamed Khaled berkata, mereka akhirnya akan kembali kepada rakyat juga untuk menentukan masa depan.

Dan penilaian rakyat, tambahnya lagi,  pastinya adalah pada wibawa dan harga diri pemimpin yang akan mewakili mereka.