IPOH: Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) menghormati keputusan Menteri Besar Johor, Datuk Hasni Mohammad untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) negeri itu selepas mendapat perkenan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata, Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) perlu melakukan proses seterusnya untuk mengadakan Pilihan Raya Negeri (PRN).

"Kita hormati keputusan yang dibuat oleh Menteri Besar dan telah disembah maklum kepada ke bawah DYMM Paduka Seri Sultan Johor dan baginda telah berkenan.

"Maka SPR perlu melakukan proses yang seterusnya dan perlu diadakan pilihan raya di negeri Johor. Tentunya Bersatu akan mengambil bahagian dan kami akan bincang dengan rakan-rakan strategik kami di dalam Perikatan Nasional (PN) untuk mengambil bahagian dalam pilihan raya berkenaan," katanya.

Beliau ditemui selepas merasmikan majlis penutup Seminar Pendigitalan Perniagaan anjuran Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) di Ipoh, pada Ahad.

BACA SEMUA MENGENAI PRN JOHOR DI SINI

Beliau bagaimanapun enggan mengulas kenyataan Timbalan Presiden Pas, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man sebelum ini yang membayangkan kemungkinan untuk mengadakan kerjasama dengan UMNO pada PRN Johor.

Pada Sabtu, Tuan Ibrahim berkata, perbincangan mengenai sama ada Pas akan bekerjasama dengan UMNO atau tidak, hanya akan dibuat selepas Dewan DUN dibubarkan.

Sultan Ibrahim berkenan menandatangani watikah pembubaran DUN Johor pada Sabtu bagi memberi laluan kepada PRN negeri itu.