BATU PAHAT: Manifesto Pakatan Harapan (PH) yang diumumkan pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor adalah berbeza dengan parti lain, walaupun kelihatan hampir sama.

Penyelaras PH Johor, Aminolhuda Hassan berkata manifesto dikenali sebagai Tawaran Tindakan Pakatan Harapan itu lebih bersifat mementingkan rakyat berbanding parti politik.

Katanya lagi, terdapat juga manifesto yang dikemukakan gabungan parti itu tidak pernah ditawarkan oleh Barisan Nasional (BN) walaupun parti itu sudah mentadbir Johor lebih 60 tahun.

“Pertama sekali kalau kita lihat setiap tawaran itu mungkin ada yang sama, tetapi ada perbezaan.

“Sebagai contoh kita sedia maklum bahawa kerajaan BN telah tadbir Johor lebih 60 tahun dari awal kemerdekaan sampai 2018.

"Tetapi ada tawaran kita kemukakan pada PRU14 yang tidak pernah ditawarkan oleh kerajaan BN seperti air percuma, kad sihat, insentif tambah jumlah bantuan kewangan kepada mahasiswa, dan juga takaful warga emas,” katanya dalam sidang media selepas mengumumkan manifesto PH di sini pada Jumaat.

SEMUA MENGENAI PRN JOHOR DI SINI

BACA: PRN Johor: PH umum tiga teras tawaran kepada rakyat Johor

Mengulas lanjut, Aminolhuda yang juga Pengerusi Amanah Johor, mendakwa masalah pemilikan rumah di Johor berlaku bukan kerana kekurangan, sebaliknya ia 'diambil peluang' oleh pemimpin politik.

"Kami juga orang politik.... tetapi kami tidak mahu mengambil kesempatan. Sebab itu kita salurkan kepada dua saluran (rumah mampu milik).

"Pertama, golongan orang muda dan kedua keluarga yang mempunyai anak kurang upaya (OKU)," ujarnya lagi.

Sementara itu, Ketua DAP Johor Liew Chin Tong pula berkata, enakmen Antilompat Parti seperti yang dijanjikan oleh BN dan Perikatan Nasional (PN) adalah idea asal yang dicetuskan oleh PH sejak awal lagi.

“Ini adalah idea-idea yang telah kami cadangkan sejak dahulu lagi.

"Sekarang apa yang kita dapati ialah pihak lain (BN dan PN) juga menerima idea-idea ini,” katanya.

Bertemakan Johor Bangkit, Maju Bermaruah, Tawaran Tindakan Pakatan Harapan menetapkan tiga teras utama iaitu membina semula ekonomi rakyat, menjamin kesejahteraan rakyat dan mewujudkan pentadbiran bersih, cekap serta bermaruah