KUALA LUMPUR:Proklamasi darurat oleh Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, merupakan ruang terbaik untuk ahli politik, baik dari blok kerajaan mahupun pembangkang untuk membuktikan kematangan mereka.

Penganalisis politik Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Sivamurugan Pandian berpendapat, ia bukan sesuatu yang mustahil jika semua pihak meletakkan khidmat dan bakti kepada rakyat mendahului aspek lain.

"Inilah peluang untuk membuktikan mereka boleh bekerjasama demi rakyat dan menghentikan semua elemen politik untuk fokus kepada usaha pembangunan semula negara.

"Ini juga masa untuk mereka menunjukkan semangat politik berhemah dengan peranan mereka untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong, dan bukan lihat kepada usaha nak kukuhkan kerajaan atau parti masing-masing.

"Jika ini dapat dilakukan maka tujuan semak dan imbang sepanjang darurat boleh diterjemahkan dengan penambahbaikan yang mahu dilakukan," katanya ketika muncul dalam Buletin AWANI.


Proklamasi Darurat | Mekanisme terbaik untuk semak dan imbang

Dr Sivamurugan juga berpandangan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin perlu berani mengambil risiko dalam mengambil keputusan yang tidak popular, jika ia diperlukan dan diyakini memberi kebaikan kepada rakyat.

"Apa yang penting adalah memastikan setiap keputusan bukan atas dasar politik tetapi untuk melandaikan lengkung pandemik serta mendampingi rakyat.

"Jika keyakinan rakyat dapat diperoleh, mereka pasti menerima setiap keputusan dan langkah yang diambil.

"Dilema rakyat ketika ini ialah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan ketika darurat. Mereka perlu diyakinkan bahawa keterbatasan dalam PKP boleh diatasi bersama di bawah pelaksanaan darurat," tambahnya.