Tan Sri Shahrir Abdul Samad menyifatkan tsunami Melayu yang diuar-uarkan oleh pembangkang bertujuan memusnahkan institusi Melayu yang lama bertapak di negara ini.

Pengerusi Felda itu berkata tsunami yang dimaksudkan pembangkang adalah kemusnahan dan merupakan strategi jangka panjang yang bukan sahaja disasarkan ketika Pilihanraya Umum (PRU) tetapi telah bermula sejak selepas PRU13 lagi.

Beliau berkata tsunami politik yang dirancang pembangkang sebenanrya bermula selepas PRU13 dengan serangan kepada badan institusi-institusi Melayu, badan-badan yang penting kepada orang Melayu seperti Tabung Haji, Tabung Angkatan Tentera dan Felda.

"Dia (pembangkang) serang Tabung Angkatan Tentera, satu institusi juga yang dekat dengan hati orang Melayu kerana ramai orang Melayu yang berkhidmat dengan angkatan tentera, (lepas tu) serang pulak Felda, buat tuduhan macam-macam kata Felda bankrap dan sebagainya.

"Mereka (pembangkang) serang badan-badan yang ada kepentingan Melayu, maknanya bahawa yang dipanggil tsunami ini bukanlah hanya pada PRU sahaja tetapi bermula secara terancang untuk menyerang dan memusnahkan keyakinan orang Melayu kepada pemerintah sedia ada dengan langkah pertama, menyerang badan atau institusi Melayu," kata beliau kepada pemberita selepas acara walkabout bertemu dengan masyarakat bandaraya ini di Larkin Sentral, di sini, hari ini.

Shahrir, yang juga Ketua UMNO Bahagian Johor Bahru itu berkata demikian ketika mengulas mengenai strategi pembangkang yang pada mulanya dikhabarkan mahu meletak pemimpin besar menentang beliau bagi merampas kerusi Parlimen Johor Bahru.

Terdahulu, pembangkang dilaporkan yakin akan tsunami Melayu akan berlaku pada PRU14.

Shahrir yang merupakan penyandang kerusi parlimen itu bakal bertemu dengan calon PKR, Akmal Nasrullah Mohd Nasir, yang juga Ketua Cabang PKR Johor Bahru itu.

Bagaimanapun, ahli politik senior itu tidak memandang mudah lawannya yang baru berusia 32 tahun itu sebaliknya meletakkan nasibnya di tangan para pengundi Johor Bahru yang boleh menilai prestasi beliau sepanjang lima tahun beliau menjadi wakil parlimen berkenaan.

- BERNAMA