KUALA LUMPUR: Lebih 400 pelumba termasuk 53 pelumba para mengesahkan penyertaan ke Kejohanan Lumba Basikal Trek Asia 2023 (ACC 2023) di Velodrom Nasional Malaysia, Nilai, Negeri Sembilan bermula 14 hingga 19 Jun ini.

Naib Presiden Kehormat Konfederasi Berbasikal Asia (ACC), Datuk Abu Samah Abd Wahab berkata, China, Jepun dan tuan rumah, Malaysia merupakan negara dengan penyertaan paling ramai bagi kejohanan yang menawarkan mata kelayakan ke Sukan Olimpik Paris 2024 itu.

Turut mengesahkan penyertaan pelumba Taiwan, Hong Kong, India, Indonesia, Kazakhstan, Laos, Macau, Arab Saudi, Singapura, Korea Selatan, Thailand, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Uzbekistan dan Iran.

"Hampir semua negara kuasa besar seperti China, Jepun, Korea Selatan, Iran, Hong Kong, Kazakhstan dan Malaysia sudah mengesahkan penyertaan dalam semua acara yang dipertandingkan kali ini.

"Cuma saya agak terperanjat dengan penyertaan Laos, rasanya belum pernah negara itu menyertai kejohanan trek yang dianjurkan di Kuala Lumpur. Ini satu perkembangan yang sangat positif kepada sukan berbasikal trek.

"Ini membuktikan disiplin trek sangat diminati di serata Asia. Saya bersedia membantu Laos sekiranya negara tersebut berdepan sebarang masalah sepanjang pelumba mereka berada di Bandar Baru Nilai," katanya menerusi kenyataan pada Selasa.

Abu Samah, yang juga Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM), percaya beberapa negara lain termasuk Nepal, Pakistan dan Myanmar juga bercadang menampilkan pelumba mereka pada kejohanan bertaraf antarabangsa itu.

"Sebenarnya masih ada negara yang berura-ura menyertai ACC 2023. Penyertaan masih terbuka dan kita berharap akan ada lagi negara yang akan menghantar borang penyertaan kepada PKBM," katanya.

Beliau berkata, India, Indonesia, Jepun, Thailand, Uzbekistan, Iran, China dan Malaysia turut menghantar penyertaan bagi kategori trek para, yang dianjurkan berselang seli dengan acara bagi pelumba normal (able-body).

Abu Samah berkata pasukan bertanding dijangka tiba di ibu negara pada hujung minggu ini, menjelang latihan yang dijadualkan bermula Ahad di Velodrom Nasional.

"Majlis pembukaan ACC 2023 akan diadakan pada 13 Jun. Acara pertama para iaitu saringan 200 meter pecut omnium bermula pada 14 Jun pukul 9 pagi, diikuti team pursuit junior wanita selepas itu," katanya.
- BERNAMA