PERLAWANAN Liga Perdana Inggeris (EPL), Newcastle United menentang Southampton di Stadium St Mary's pada Ahad ditangguhkan berikutan penularan kes COVID-19 dan kecederaan dalam skuad The Magpies, liga mengumumkan pada Jumaat sekali gus menyaksikan ia perlawanan liga ke-18 yang ditangguhkan dalam bulan Disember.

"Lembaga menerima permohonan penangguhan itu kerana kelab Newcastle tidak mempunyai jumlah pemain yang diperlukan untuk perlawanan itu (13 pemain luar padang dan seorang penjaga gol)," kata liga itu dalam satu kenyataan.

Perlawanan Newcastle di Everton sebelum ini ditangguhkan awal minggu ini selepas mereka tidak mempunyai pemain yang mencukupi untuk memenuhi perlawanan kerana kes dan kecederaan COVID-19.

Sementara itu, Southampton mempunyai perlawanan di tempat sendiri dengan Brentford pada 18 Disember lalu ditunda kerana wabak COVID-19 dalam skuad The Bees.

Liga hanya memberikan penangguhan jika kelab mempunyai kurang daripada 14 pemain yang tersedia, dengan lembaga meneliti permintaan berdasarkan kes demi kes.

Newcastle berada di tangga kedua terbawah dengan 11 mata, dua mata di luar zon penyingkiran manakala Southampton di tangga ke-13 dengan 21 mata selepas 19 perlawanan.


Artikel asal di Sinar Harian