PIERRE-Emerick Aubameyang telah dilucutkan jawatan kapten Arsenal dan tidak akan dipertimbangkan untuk pemilihan menentang West Ham berikutan pelanggaran disiplin minggu lalu, kelab itu mengesahkan.

Mikel Arteta meninggalkan Aubameyang daripada skuad kerana kekalahan 3-0 ke atas Southampton pada hujung minggu, mengesahkan selepas itu bahawa pemain antarabangsa Gabon itu digugurkan atas sebab disiplin.

Aubameyang dilaporkan telah kembali ke kelab lewat selepas dibenarkan pergi ke luar negara, walaupun Arteta tidak menjelaskan lebih lanjut tentang apa penyerang itu dihukum.

Arteta nampaknya mencadangkan Aubameyang akan kembali bersaing untuk menentang The Hammers esok, tetapi Arsenal sejak itu memaklumkan dia akan diketepikan daripada pertembungan tersebut.

BACA: Arsenal pesta gol tanpa kehadiran Aubameyang 

“Berikutan pelanggaran disiplin terbarunya minggu lalu, Pierre-Emerick Aubameyang tidak lagi menjadi kapten kelab kami, dan tidak akan dipertimbangkan untuk pemilihan untuk perlawanan Rabu menentang West Ham United," katanya menurut kenyataan tersebut.

"Kami mengharapkan semua pemain kami, terutamanya kapten kami, untuk bekerja mengikut peraturan dan piawaian yang telah kami tetapkan dan telah dipersetujui.

"Kami fokus sepenuhnya untuk perlawanan esok."