Jaguh berbasikal trek kebangsaan, Mohd Azizulhasni Awang sekali lagi dikecewakan di laman sendiri selepas hanya meraih pingat perak acara pecut individu lelaki pada Kejohanan Berbasikal Trek Asia (ATC) 2018 yang berlangsung di Velodrom Nasional di sini, malam tadi.

Pelumba yang mendapat jolokan 'The Pocket Rocketman' itu yang turun dengan misi mempertahankan gelaran juara pecut Asia yang diraih pada edisi 2017, terpaksa akur dengan kepantasan seteru utamanya dari Jepun, Kazunari Watanabe.

Ketika ditemui pemberita selepas perlumbaan, atlet kelahiran Dungun, Terengganu berusia 29 tahun itu mengakui kecewa, namun menegaskan kekalahannya itu disebabkan faktor 'gear' lebih besar yang digunakan pelumba Jepun itu.

"Saya berasa hampa dengan kekalahan ini tetapi saya sudah melakukan yang terbaik dan mengikut segala strategi dirancang jurulatih, namun Kazunari mendapat sedikit kelebihan untuk memecut lebih pantas kerana menggunakan gear lebih besar," katanya.

Pingat gangsa acara itu menjadi milik pelumba Korea Selatan, Im Chaebin.

Mohd Azizulhasni sebelum ini, turut kempunan meraih pingat emas selepas sekadar memenangi gangsa dalam acara keirin pada Sabtu lalu.

Bagaimanapun, kekecewaan terlepas dua pingat emas itu sedikit terubat selepas beliau berjaya mencipta kejutan ketika turun beraksi pada pusingan kelayakan di sebelah pagi dengan merakam 9.774 saat untuk mencipta rekod baharu Asia.

Sementara itu, kem berbasikal negara boleh menarik nafas lega selepas satu pingat emas berjaya diraih pelumba remaja negara, Zulhemi Zainal dalam acara kejar-mengejar selepas mencatat 3:24.985s, menewaskan pencabarnya, Maxim Gridchin dari Kazakhstan untuk membawa pulang pingat perak sementara Hun Jang dari Korea Selatan memenangi gangsa.

Pada masa sama, seorang lagi pelumba remaja negara Alif Aiman Safuan meraih perak dalam acara pecut remaja lelaki selepas gagal menyaingi kehebatan pelumba dari India, Esow Esow yang meraih emas.

Sementara Andrey Chugay dari Kazakhstan membawa pulang pingat gangsa

-- BERNAMA