BARCELONA tidak berada dalam kedudukan untuk membiayai perjanjian untuk bintang Bayern Munich, Robert Lewandowski, menurut presiden LaLiga, Javier Tebas.

Lewandowski minggu lalu mengesahkan bahawa dia telah memaklumkan kepada Bayern bahawa dia tidak akan melanjutkan kontraknya sehingga akhir musim depan.

Pemain antarabangsa Poland itu membayangkan dia berminat untuk berpindah dari Allianz Arena pada jendela perpindahan akan datang, dan bukannya berlepas sebagai ejen percuma dalam masa setahun.

Barca adalah pilihan untuk mendapatkan penyerang paling prolifik Eropah, dengan ketua jurulatih Xavi menegaskan usia tidak akan menjadi penghalang apabila ia melibatkan projek pembinaan semulanya.

Bagaimanapun, ketidakpastian masih wujud sama ada Barca mempunyai kuasa kewangan untuk bergerak ketika mereka cuba mengharungi krisis ekonomi yang melanda Camp Nou dengan teruk.

Dan melainkan pemain tertentu, seperti pemain tengah Frenkie de Jong, dijual untuk membawa masuk dana tambahan, Tebas tidak melihat perpindahan Lewandowski sebagai satu kemungkinan.

“Angkanya mudah: jika anda mengalami kerugian lebih EURO500 juta sejak dua tahun lalu, anda perlu mendapatkan semula wang,” kata Tebas.

"Lewandowski mempunyai satu tahun lagi di Bayern. Antara apa yang dia mahu perolehi dan apa yang Bayern mahu ambil... setakat hari ini saya tidak melihatnya di Barcelona. Perkara lain mesti berlaku.

"Menjual pemain mungkin cukup, bergantung pada jumlah yang mereka kumpulkan dan kos Lewandowski. Nilainya mungkin mencecah EURO100 juta.

"De Jong boleh memberi mereka kemungkinan itu, tetapi saya tidak tahu sama ada mereka bercadang untuk menjualnya. Sehingga kini mereka tidak menjualnya."