ANTONIO Conte mendakwa kelayakan Liga Juara-Juara akan mengubah nasib Tottenham menjelang pertembungan Liga Perdana Inggeris (EPL) malam ini bertemu menentang Brighton and Hove Albion.

Conte juga mengulangi, bagaimanapun, bahawa Tottenham berdepan cabaran sukar untuk mendapatkan tempat dalam saingan utama Eropah, menegaskan empat lagi kelab turut bersaing untuk tempat keempat.

Spurs telah memenangi empat perlawanan liga berturut-turut untuk mara ke empat teratas EPL, dua terakhir daripadanya dengan empat gol (kemenangan 5-1 ke atas Newcastle United dan kemenangan 4-0 di Aston Villa).

Satu lagi kemenangan empat gol akan menjadikan skuad kendalian Conte pasukan pertama memenangi tiga perlawanan Liga Perdana berturut-turut dengan empat gol sejak Manchester City pada September 2017.

Tottenham yakin untuk melanjutkan prestasi cemerlang mereka menentang Seagulls, yang telah tewas dalam keempat-empat pertemuan EPL di Stadium Tottenham Hotspur.

Hanya menentang Bournemouth (lima kemenangan daripada lima) Spurs mempunyai rekod 100 peratus lebih baik di tempat sendiri dalam pertandingan itu.

Menjelang pertembungan malam ini, Conte berkata menonton perlawanan Liga Juara-Juara minggu ini menjelaskan betapa pentingnya pasukannya untuk bersaing dalam kalangan elit Eropah.

"Liga Juara-Juara adalah pertandingan yang setiap kelab, setiap pemain, setiap pengurus mahu bermain dan atas sebab ini adalah penting untuk mencapai matlamat hebat ini," kata Conte.

“[Ia] mengubah hidup anda jika musim depan anda akan bermain di Liga Juara-Juara, bukannya bermain Liga UEFA [Europa], Liga Persidangan [Europa] atau apa-apa.

"Pasukan bersedia untuk berjuang sehingga tamat dalam perlumbaan ini. Perlumbaan ini bukan mudah. ​​Ia sangat-sangat penting untuk menamatkan saingan di empat teratas di England kerana ia bermakna anda telah mencapai keputusan yang hebat untuk kelab.

"Semalam dan dua hari lalu kami menyaksikan betapa pentingnya bermain dalam Liga Juara-Juara dan betapa menariknya perlawanan ini. Saya yakin dalam diri pemain saya ada keinginan besar untuk menjadi protagonis dalam pertandingan ini.

"Tetapi kami tahu betul bahawa ada pasukan lain yang benar-benar kuat, Arsenal, [Manchester] United, West Ham, Wolverhampton, bahawa mereka berada dalam perlumbaan yang sama dengan kami, tetapi kami mahu berjuang sehingga akhir, dan kami akan lihat apa yang berlaku pada penghujung musim."