KETUA jurulatih Nottingham Forest, Steve Cooper, menyifatkan keputusan untuk tidak menghadiahkan pasukannya sepakan penalti menentang Manchester United pada aksi Liga Perdana Inggeris (EPL) sebagai satu 'kesilapan'.

United menang 2-0 di City Ground semalam hasil jaringan Antony dan Diogo Dalot, namun tidak sebelum mereka terlepas daripada jeritan bola terkena tangan ketika perlawanan masih terikat tanpa jaringan.

Sepakan sudut Forest pada minit ke-19 terkena lengan Harry Maguire -- yang sudah dilayangkan kad kuning -- dengan tuan rumah segera merayu kepada pengadil, Simon Hooper, untuk mendapatkan penalti.

Selepas berunding dengan VAR, Hooper menolak rayuan itu.

“Saya secara peribadi fikir ia adalah penalti,” kata Cooper kepada Sky Sports selepas perlawanan.

"Ia adalah satu kesilapan yang sangat teruk.

"Pengadil sepatutnya melihatnya, tetapi saya faham mengapa dia tidak melihatnya kerana sudut dan jumlah pemain.

"Tetapi mengapa VAR tidak adalah tidak betul, pada pendapat saya.

"Ia satu lagi detik yang akan memberi perhatian besar kepada VAR. Terdapat banyak keputusan yang salah sejak beberapa minggu lalu, dan ia berlaku sekali lagi.

“Saya tidak akan berdiri di sini dan mengatakan itu sebab kami tidak memenangi perlawanan, walaupun ia boleh menyebabkan kad merah untuk Maguire, dan kami boleh menjaringkan penalti dan mendahului 1-0.

“Ia memberi impak yang besar dan saya tidak mahu menggunakannya sebagai alasan mengapa kami kalah dalam perlawanan atau mengapa kami berada dalam kedudukan liga yang kami ada; ia tidak.

"Tetapi ia adalah kesilapan yang teruk. Bagaimana (VAR) Andy Madley tidak melihat perkara yang cukup jelas berlaku." -- Stadium Astro