PHILIPPE Coutinho bakal menyarung jersi Blaugrana dengan nombor 7 selepas pemain Brazil itu melengkapkan perpindahannya ke Barcelona dari Liverpool yang bernilai 160 juta Euro (RM770 juta), menurut laporan radio Sepanyol, Onda Cero.

Nombor tersebut ketika ini dipakai Arda Turan, bagaimanapun pemain tengah berusia 30 tahun itu tidak beraksi musim ini dan dijangka meninggalkan Nou Camp pada jendela perpindahan Januari ini.

Coutinho dijangka akan diperkenalkan secara rasmi sebagai pemain Barcelona yang baharu pada Isnin dan berkemungkinan melakukan aksi debut menentang Celta Vigo dalam saingan Copa del Rey pada Khamis.

Dia juga dijangka akan menonton aksi rakan sepasukan baharunya apabila Barcelona bertemu Levante di Nou Camp pada Ahad.

https://twitter.com/FCBarcelona/status/949771091223826432

Terdahulu, Coutinho terbang ke Barcelona pada Sabtu petang (waktu tempatan) untuk memuktamadkan penghijrahannya selepas kedua-dua kelab bersetuju dengan yuran rekod itu, selepas tiga kali ‘lamaran’ ditolak Liverpool pada jendela perpindahan musim panas.

Coutinho mengikat kontrak selama lima tahun setengah termasuk klausa pelepasan bernilai 400 juta Euro (RM1.9 bilion) bersama pendahulu La Liga itu, yuran kedua termahal selepas pembelian Neymar oleh kelab Perancis, Paris Saint-Germain (PSG).

Sementara itu pengendali Liverpool, Jurgen Klopp dalam reaksinya kepada pemergian Coutinho menyatakan bahawa Liverpool telah melakukan segala yang terdaya untuk memujuk pemain berusia 25 tahun itu supaya kekal di Anfield.

“Sudah pasti, ia sangat difahami bahawa penyokong akan kecewa; ini selalu terjadi apabila anda terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada seseorang yang istimewa. Namun, seberat mana hakikat perlu diterima, ia adalah sebahagian daripada hidup dan sebahagian daripada bola sepak - individu mempunyai impian, sasaran dan objektif masing-masing dalam hidup.

“Saya sudah berada di sini cukup lama sekarang untuk mengetahui dalam sejarah Liverpool, pemain penting meninggalkan kelab - tetapi kelab akan tetap meneruskan haluannya. Anda tidak boleh memindahkan hati dan nyawa Liverpool FC, walaupun saya pasti banyak kelab mahu membelinya,” kata pengendali Jerman itu kepada penyokong Liverpool menerusi kenyataan di laman web rasmi kelab tersebut.