PEP GUARDIOLA tidak merungut ketika dipaksa untuk menamakan pemain di bangku simpanan yang tidak lengkap, termasuk dua penjaga gol simpanan dalam perlawanan Manchester City seri 4-4 dengan Chelsea pada Ahad lepas.

Juara Liga Perdana Inggeris (EPL) musim lepas itu hanya membawa lapan pemain gantian ke Stamford Bridge, antaranya penjaga gol simpanan Stefan Ortega dan Scott Carson disebabkan kecederaan mengehadkan pemilihan pemain.

Pasukan bimbingan Guardiola beraksi tanpa John Stones dan Nathan Ake, yang terpaksa diketepikan dua hari sebelum perlawanan, manakala Kevin De Bruyne kekal tidak beraksi untuk tempoh yang lama.

Namun City kelihatan berjaya mengatasi masalah itu dengan baik tanpa trio mereka dan hampir mengutip tiga mata pada lewat permainan di London itu di mana percubaan Rodri yang terbias ke arah Thiago Silva menggegarkan jaring pada empat minit terakhir.

Sehinggalah bekas pemain City, Cole Palmer menyamakan kedudukan pada minit kelima waktu kecederaan sebaik Armando Broja dikasari Ruben Dias.

Di sebalik ketiadaan pemain dan kehilangan mata, Guardiola berkata dia tetap berpuas hati dengan pilihan pemain yang tersedia untuknya.

"De Bruyne direhatkan dalam jangka panjang, malangnya Stones dan Ake juga cedera. Selebihnya OK," katanya.

"Saya suka bekerja dalam kumpulan yang kecil. Ia sangat sukar jika lima, enam atau tujuh pemain tidak bermain. itu adalah perkara biasa.

"Jika pemain kami ada yang mengalami kecederaan, kami tidak bernasib baik, tetapi kami sudah pun terbiasa dengan keadaan itu.

"Sudah beberapa tahun kami mempunyai keadaan pasukan seperti ini."

*Artikel asal yang disiarkan di Stadium Astro