FIFA dan UEFA telah menggantungkan pasukan Rusia daripada pertandingan kelab dan antarabangsa, menafikan mereka peluang menyertai Piala Dunia 2022 dan Euro Wanita 2022.

Keputusan itu bermakna Spartak Moscow akan disingkirkan daripada pusingan 16 Liga Europa, di mana mereka akan menentang RB Leipzig.

UEFA juga telah menamatkan hubungannya dengan Gazprom, gergasi tenaga milik negara Rusia yang merupakan penaja utama Liga Juara-Juara (UCL).

Kenyataan bersama FIFA dan UEFA berbunyi: "Bola sepak bersatu sepenuhnya di sini dan dalam solidariti penuh dengan semua yang terjejas di Ukraine.

"Kedua-dua presiden [Gianni Infantino dan Aleksander Ceferin] berharap keadaan di Ukraine akan bertambah baik dengan ketara dan pantas supaya bola sepak boleh sekali lagi menjadi vektor perpaduan dan keamanan di kalangan rakyat."

Dunia sukan menggesa agar sekatan dikenakan ke atas Rusia berikutan pencerobohan Vladimir Putin ke atas Ukraine minggu lalu.

Poland, Sweden dan Republik Czech -- lawan play-off Piala Dunia Rusia -- semuanya mengumumkan hasrat untuk memboikot perlawanan mereka, walaupun sekatan awal FIFA membenarkan Kesatuan Bola Sepak Rusia mengemukakan pasukan yang bermain di bawah nama dan bendera yang berbeza di lokasi neutral.

Tetapi keputusan FIFA ini dikritik secara meluas, termasuk oleh kesatuan pemain FIFPro, yang mahukan lebih daripada "sekatan yang paling ringan" dan berkata penglibatan berterusan Rusia dalam pertandingan antarabangsa adalah "tidak mungkin".

Itu adalah pandangan yang dikongsi pada hari Isnin oleh Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC), yang berkata atlet Rusia dan Belarus harus dikecualikan daripada acara sukan untuk "melindungi integriti pertandingan sukan global".

FIFA kemudiannya mengubah pendiriannya dalam pengumuman bersama UEFA, yang memerintah Rusia -- tuan rumah Piala Dunia 2018 -- daripada kejohanan termasuk dua acara pameran tahun ini di Qatar dan England.

Rusia akan menentang Poland dan kemudian sama ada Sweden atau Republik Czech dalam kelayakan Piala Dunia, manakala mereka sudah mara ke Euro Wanita, diundi ke dalam kumpulan dengan Sweden, Belanda dan Switzerland.