KUALA LUMPUR: Juara Intercommonwealth Melbourne City Wrestling (MCW), Emman Azman melakar kejayaan cemerlang buat negara selepas berjaya mempertahankan tali pinggang kejuaraan yang dimiliki pada Kejohanan Gusti New Breed di ibu negara, malam tadi.

Lebih manis, Emman diberi julukan 'Golden Boy' membuktikan kehandalannya di arena gusti selepas menewaskan ahli gusti Singapura, Endboss Gregory sekali gus menebus kekalahan selepas tewas di tangan lawannya itu empat tahun lalu di kejohanan gusti Grapple Max.

"Alhamdulillah, Emman berjaya mempertahankan tali pinggang kejuaraan yang dimenangi sebelum ini di depan rakyat Malaysia, di negara sendiri. Penat lelah Emman berlatih akhirnya berbaloi.

"Emman juga kagum melihat anak-anak muda tempatan seperti Miles Karu, Jack Alexander dan Tommy Ardhi menonjolkan bakat mereka bergusti dalam gelanggang. Ini menunjukkan kalau mereka boleh, anak-anak muda yang lain pun boleh," katanya ketika ditemui selepas kejohanan malam tadi.

Turut hadir pada perlawanan tersebut Setiausaha Politik kepada Menteri Belia dan Sukan, Yap Yee Vonne mewakili Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh.

Kejohanan Gusti New Breed itu menghimpunkan 12 ahli gusti dunia dari lima negara iaitu Australia, Singapura, Filipina, Jepun dan Dubai.

Pada 26 Nov tahun lepas, Emman menjuarai Intercommonwealth MCW menewaskan Mick Moretti dan Adam Brooks pada usia 22 tahun.

-- BERNAMA