ERLING HAALAND menjaringkan gol pada penampilan sulungnya ketika Manchester City menewaskan Bayern Munich 1-0 di Lambeau Field dalam perlawanan persahabatan pramusim sebentar tadi.

Hujan lebat bermakna kelewatan yang panjang dan separuh masa 40 minit, dengan kedua-dua pasukan dihantar semula ke bilik persalinan masing-masing selepas hanya 13 minit permainan, tetapi tidak sebelum Haaland membuka akaunnya untuk City.

Pemain berusia 22 tahun itu dibiarkan dengan penyudah yang agak mudah, menampan masuk dari jarak dekat selepas juara bertahan Bundesliga itu gagal menghalang hantaran silang Jack Grealish.

Pemain antarabangsa Norway itu memberi laluan kepada Julian Alvarez semasa rehat separuh masa yang dipendekkan, manakala Bayern kelihatan sangat sukar dalam penguasaan bola tanpa penyerang utama, Robert Lewandowski.

Bayern hanya berjaya melakukan tiga percubaan sepanjang 80 minit -- dengan Gabriel Vidovic melakukan satu-satunya percubaan mereka di dalam kotak penalti pada minit ke-73 -- berbanding 22 percubaan City.

Alvarez, De Bruyne dan Riyad Mahrez mempunyai peluang untuk menggandakan kelebihan dan juara bertahan Liga Perdana Inggeris (English Premier League) itu boleh dikatakan sepatutnya mempunyai setiap kiraan xG, mencatatkan skor terkumpul 2.42 berbanding 0.11 Bayern.

*Artikel asal disiarkan di Stadium Astro