KUALA LUMPUR: Pemain pertahanan muda kebangsaan Muhammad Ubaidullah Shamsul Fazili menganggap sasaran layak ke final Kejohanan Bawah 23 Tahun (B-23) Persekutuan Bolasepak ASEAN (AFF) 2023 realistik biarpun mereka gagal pada Sukan SEA 2023 di Kemboja, Mei lepas.

Pemain Terengganu FC berusia 20 tahun itu berkata ini kerana skuad muda negara sentiasa memberikan terbaik dan menyasarkan untuk menjuarai kesemua pertandingan yang disertai.

"Sudah tentu setiap kejohanan kami cuba menjuarai, realistik (layak ke final) memang realistik sebab kami cuba buat terbaik walaupun persiapan (kali ini) singkat.

"Tetapi ini satu daripada cabaran dan kami sahut cabaran ini dengan positif," katanya ketika ditemui pada hari ketiga kem latihan pusat skuad B-23 kebangsaan kendalian E. Elavarasan di Stadium Bolasepak Kuala Lumpur, Cheras di sini, hari ini.

Muhammad Ubaidullah turut menyifatkan skuad Harimau Muda mempunyai peluang melangkah ke separuh akhir selaku juara Kumpulan B yang turut dibarisi Indonesia dan Timor Leste walaupun masih dibayangi kegagalan terkandas seawal peringkat kumpulan pada Sukan SEA 2023.

"Semua pasukan ada peluang seimbang, bola itu bulat macam-macam boleh jadi dan tidak semestinya Indonesia yang juara Sukan SEA 2023 boleh ke final kali ini, kami akan berikan cabaran sengit dalam setiap perlawanan," katanya.

Kejohanan B-23 AFF 2023 yang berlangsung di Rayong, Thailand dari 17 sehingga 26 Ogos ini menyaksikan saingan Kumpulan A menghimpunkan pasukan tuan rumah Kemboja, Brunei dan Myanmar sementara Kumpulan C dibarisi juara bertahan Vietnam, Filipina dan Laos.

Pencapaian terbaik Malaysia pada kejohanan itu adalah menduduki tempat keempat pada edisi sulung 2005.

Sementara itu, pemain tengah Mohd Aiman Afif Md Afizul yang merupakan kapten skuad B-23 kebangsaan pada kempen edisi 2022 berharap semua pemain memberikan komitmen untuk mencapai sasaran layak ke final, selain menganggap Malaysia berdepan laluan sukar di peringkat kumpulan.

"Setiap kejohanan memang kami sasar final, jadi semua pemain kena buat terbaik dan bagi komitmen untuk capai sasaran. Saingan kumpulan agak sukar walaupun tiga pasukan, kami kena kutip mata dalam setiap perlawanan," kata pemain Kedah Darul Aman FC berusia 22 tahun itu.

Pada masa sama, Mohd Aiman berkata Kejohanan B-23 AFF 2023 merupakan platform untuk merebut tempat dalam skuad ke pusingan kelayakan Piala Asia B-23 2024 bermula September depan.

Di Thailand, anak buah Elavarasan akan memulakan kempen bertemu Indonesia pada Jumaat ini diikuti aksi menentang Timor Leste (22 Ogos) dengan juara setiap kumpulan bersama naib juara terbaik akan layak ke separuh akhir.

-- BERNAMA