BAYERN MUNICH 3 BAYER LEVERKUSEN 1

Arjen Robben menjaringkan gol hebat tatkala Bayern Munich mempamerkan kebangkitan untuk mencipta kemenangan 3-1 ke atas Bayer Leverkusen yang beraksi dengan 10 pemain, awal pagi tadi.

Pertahanan Leverkusen, Wendell, menjaringkan gol pembukaan pada minit kelima menerusi sepakan penalti di Allianz Arena, yang menyaksikan pengadil, Tobias Welz, meminta sepakan dilakukan semula selepas Kevin Volland gagal dalam usaha awal.

Bayern pantas menyamakan kedudukan hasil gol daripada Corentin Tolisso sebelum tuan rumah meraih pendahuluan apabila Robben melakukan sepakan voli pada minit ke-19.

James Rodriguez melengkapkan tiga mata buat Bayern ketika permainan berbaki seminit untuk mengekalkan rentak kemenangan buat juara bertahan Bundesliga itu tatkala hasrat pelawat untuk mencipta sebarang kebangkitan lenyap susulan layangan kad merah terhadap pemain gantian, Karim Bellarabi.

Kontroversi tercetus pada awal permainan apabila Leverkusen dianugerahkan sepakan penalti setelah bola terkena tangan Thiago Alcantara tetapi Manuel Neuer melakukan dua halangan cemerlang untuk menafikan tendangan Volland.

Namun, kecemerlangan itu tidak memberikan sebarang makna selepas pengadil memerintahkan agar tendangan itu dilakukan semula akibat pemain masuk terlalu awal ke dalam kotak penalti dan Wendell tidak melepaskan peluang kedua itu.

Pendahuluan yang diraih Leverkusen hanya bertahan seketika susulan gol penyamaan yang hadir menerusi Tolisso apabila gerakan bijaknya membolehkan pemain Perancis itu melepaskan rembatan ke penjuru kanan gawang.

Tidak lama kemudian, Robben meletakkan tuan rumah di depan. Kesilapan benteng pelawat ketika mengeluarkan bola dari kawasan bahaya disusuli dengan tendangan voli melepasi Lukas Hradecky walaupun Bayern berdepan tamparan besar apabila Tolisso terpaksa dibawa keluar akibat kecederaan lutut.

Leverkusen tampak bergelut dalam babak kedua dan Bellarabi yang baru dimasukkan selaku pemain gantian membiarkan emosi mengawal diri apabila melakukan terjahan ke atas Rafinha ketika aksi berbaki 10 minit, membuatkan Welz tidak teragak-agak untuk melayangkan kad merah.

Bayern pantas menggunakan kelebihan 11 pemain, kali ini menerusi James yang menanduk masuk hantaran lintang Thiago, sekali gus mengesahkan kemenangan buat pasukannya walaupun usahanya selepas itu dinafikan kerana ofsaid.