IPOH: Sebuah jawatankuasa adhoc akan ditubuhkan untuk mengurus tadbir Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA) sehingga mereka selesai mengadakan mesyuarat agung tahunan (AGM).

Exco Pendidikan, Pengajian Tinggi, Belia dan Sukan Perak, Khairudin Abu Hanipah berkata, jawatankuasa itu akan ditubuhkan oleh Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh, selepas kementerian bersetuju menangguhkan pembatalan PAFA baru-baru ini.

Bagaimanapun, katanya, beliau tidak mempunyai maklumat mengenai jawatankuasa berkenaan kerana ia tidak melibatkan kepimpinan negeri, termasuk beliau selaku Exco.

“Selepas melaksanakan tugas sehingga menyelesaikan urusan AGM, ia akan dilaporkan semula kepada menteri dan Pesuruh Jaya Sukan (PJS).

“YB Menteri akan membuat keputusan sama ada boleh ke pengurusan dan pentadbiran PAFA diserahkan kepada jawatankuasa yang baru,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan program 3R (read, record, reward) di Perpustakaan Awam Dato' Seri Husni, Chemor, dekat sini, hari ini.

Menjelaskan lanjut, Khairudin berkata, menteri berkenaan telah meminta pandangan beliau mengenai pembentukan jawatankuasa adhoc itu.

“Tentulah saya setuju sebab untuk menyelamatkan PAFA daripada terbatal yang akan merugikan.

“PAFA ada aset yang agak besar dan kalau terbatal, automatik lah aset tu akan dibeku dan sebagainya,” ujarnya.

Tambahan pula, katanya, PAFA yang telah berusia lebih 100 tahun adalah antara persatuan yang tertua di Perak.

“Kita nak PAFA terus berjalan sebab  sekarang ini ia fokus kepada program pembangunan, kepengadilan serta futsal dan kita telah jauh tertinggal,” katanya.

Baru-baru ini, Khairudin dilaporkan berkata, PAFA yang sebelum ini bakal dibubarkan diberi penangguhan pembatalan setelah perkara itu sampai kepada pengetahuan Kementerian Belia dan Sukan (KBS).

Pada 7 Mac 2022 PAFA digantung selama enam bulan oleh PJS berikutan kemelut yang melanda badan induk bola sepak itu.