KELAB Itali, Fiorentina mengesahkan bahawa kaptennya, Davide Astori meninggal dunia pada usia 31 tahun.

Pemain pertahanan itu menghembuskan nafas terakhir dalam tidur ketika menginap bersama pasukannya di sebuah hotel di Udine menjelang pertemuan dengan Udinese dalam saingan Serie A hari ini.

Memetik kenyataan rasmi kelab itu, mereka terkejut dengan kematian itu yang dikatakan berpunca daripada ‘sakit secara tiba-tiba’.

“Untuk situasi menyedihkan ini, kami mengharapkan sensitiviti pihak media sebagai menghormati keluarganya,” kata kelab itu.

Menurut laporan media Itali, perkara itu diketahui selepas rakan sepasukannya memecah masuk ke dalam biliknya apabila dia tidak muncul ketika sarapan malah tidak menjawab panggilan telefon.

Berita mengejutkan itu sekali gus menggesa bukan sahaja perlawanan antara Fiorentina dengan Udinese, malah semua perlawanan Serie A ditunda sebagai penghormatan kepada Astori.

Astori pernah berkhidmat untuk negaranya dalam skuad kebangsaan Itali sebanyak 14 kali sepanjang 12 tahun karier profesionalnya yang bermula pada 2011 bersama AC Milan, walaupun tidak berpeluang beraksi dalam skuad utama kelab itu.

Dia juga pernah beraksi bersama Cagliari yang kemudiannya dipinjamkan ke AS Roma dan kini Fiorentina sejak 2015.

Astori meninggalkan teman wanita, Francesca Fioretti bersama seorang anak perempuan berusia dua tahun hasil perhubungan jangka panjang mereka.