LIVERPOOL menjaringkan empat gol dalam masa 14 minit ketika membelasah Sparta Prague 6-1 untuk mara ke suku akhir Liga Europa.

Bayer Leverkusen, AC Milan, Marseille, Roma dan West Ham adalah antara pasukan lain yang turut menempah tempat ke pusingan suku akhir.

Walaupun mendahului 5-1 pada perlawanan pertama, Jurgen Klopp menamakan pasukan yang kuat sekali gus mendapat keputusan yang baik ketika The Reds kekal pada landasan untuk merebut empat trofi musim ini.

Darwin Nunez dan Bobby Clark yang berusia 19 tahun memulakan pesta gol Liverpool sebelum Mohamed Salah menandakan kembalinya dia dalam kesebelasan utama pasukan dengan gol ke-20 musim ini.

Cody Gakpo menjaringkan gol keempat sebelum Liverpool memperlahankan rentak menjelang kunjungan ke Manchester United untuk aksi Piala FA pada Ahad.

Veljko Birmancevic merapatkan jurang untuk Sparta, tetapi Dominik Szoboszlai dan Gakpo terus menambah jaringan untuk Liverpool pada babak kedua.

"Ia adalah kemenangan yang menakjubkan dan 15 minit pertama yang menakjubkan," kata Gakpo selepas kemenangan agregat 11-2.

"Itulah yang kami fikirkan. Ia menunjukkan keyakinan dalam pasukan pada masa ini," katanya. - Sinar Harian