KUALA LUMPUR: Saingan Liga Malaysia (Liga-M) dilihat mempunyai nilai yang tinggi di kaca mata penaja apabila berjaya menarik tajaan berjumlah RM33.428 juta, kata pemerhati bola sepak tempatan.

Mohd Sadek Mustafa yang juga pensyarah kanan Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi UiTM, Shah Alam berkata ini dibuktikan dengan jumlah besar itu diperoleh pada musim ini, ketika situasi penularan COVID-19 masih tidak menentu dan kehadiran penonton di stadium masih tidak dibenarkan.

"Semua orang risau tentang penajaan Liga-M dan tidak pasti sama ada MFL (Liga Bola Sepak Malaysia) mampu atau tidak menanggung kos pada musim ini kerana melibatkan jumlah dana yang besar.

"Namun, berdasarkan pengumuman dibuat Presiden MFL (Datuk Hamidin Mohd Amin), bagi saya itu satu jumlah cukup baik untuk meneruskan kelangsungan liga. Bagi saya beliau adalah penyelamat Liga-M yang kini sedang melalui fasa yang semua pihak amat bimbangi ekoran penularan pandemik COVID-19.

"Kelab-kelab juga kena mainkan peranan tersendiri serta tidak boleh mengharapkan bantuan daripada MFL semata-mata terutama dalam hak penyiaran dan perlu ada inisiatif dalam menjana kewangan," katanya menerusi kenyataan daripada MFL.

Sementara itu, unifi menerusi kenyataan berasingan berkata ia bakal menyiarkan perlawanan Sumbangsih dan Liga Super 2021 yang boleh disaksikan oleh peminat menerusi saluran unifi Sports 701-705, aplikasi unifi PlayTV serta saluran YouTube unifi di https://www.youtube.com/c/unifiistheone/featured.

"Dalam situasi semasa ini, kami berharap dengan membawakan perlawanan bola sepak secara terus ke rumah anda, akan mengekalkan semangat kesukanan yang tinggi serta menyatukan semua," kata Ketua Pegawai Komersial Telekom Malaysia (TM) Anand Vijayan.

Liga-M musim 2021 akan membuka tirai secara rasmi menerusi perlawanan Sumbangsih bagi merebut Piala Sultan Ahmad Shah di antara Johor Darul Ta'zim (JDT) dan Kedah Darul Aman FC di Stadium Sultan Ibrahim, Iskandar Puteri pada Jumaat ini.

-- BERNAMA