KUALA LUMPUR: Pasukan SSL Malaysia akan beraksi di Pusingan Akhir Piala Emas Star Sailors League (SSL) di Gran Canaria, Sepanyol, November ini.

Diketuai oleh pelayar Olimpian, Khairulnizam Mohd Affendy dan pemenang pingat emas Sukan Asia Hangzhou 2022, Nur Shazrin Mohamad Latif, Malaysia dibarisi pelayar berpengalaman bagi membentuk pasukan bergelar The Monsoon dalam pertandingan yang disifatkan ibarat Piala Dunia untuk pelayaran.

Kumpulan pertama yang dipimpin oleh kapten pasukan, Megat Danial Megat Najmuddin berlepas ke Split, Croatia Jumaat lalu untuk menjalani latihan selama seminggu manakala Khairulnizam dan Nur Shazrin akan berlepas pada Selasa.

“Kami berbangga diberi penghormatan mewakili Malaysia untuk kejohanan ini. Setiap pasukan akan diwakili altet pelayaran terbaik negara masing-masing dan digabungkan menjadi satu pasukan untuk bersaing mengunakkan kapal monohull berukuran 47 kaki,” kata Megat Danial.

Dengan prestasi memberangsangkan pelayar Malaysia sepanjang dua tahun ini, Megat Danial optimis pasukan negara akan memberikan yang terbaik di Lautan Atlantik.

Melengkapkan pasukan adalah pelayar veteran yang juga ketua kru, Ahmad Faizul Aswad Mohamed (Grinder), Ahmad Hakhimi Ahmad Shukri (Trimmer), Ahmad Syukri Abdul Aziz (Offside Trimmer), Mohd Azhar Sadon Zubir (Pitman), Uzair Amin Mohd Yusof (Mainsail Trimmer), Mohd Akiyuddin Mat Zaki (Bowman), Asri Azman (Floater), Mohd Amsyar Syahmi Mohd Ajwi (Spare Trimmer) dan Ahmad Khairulhafiz Mohd Khmbali (Spare Floater).

Setiap pasukan dikehendaki mendaftar seramai 11 pelayar tetapi hanya sembilan akan berlayar pada satu-satu masa.

Megat Danial berkata The Monsoon menghargai sokongan yang dihulurkan oleh Penaung Diraja, Pemangku Raja Selangor, Tengku Amir Shah Sultan Sharafuddin Idris Shah, Persatuan Layar Malaysia (MSA), Berjaya Corporation Berhad dan Majlis Sukan Negara (MSN).

Pusingan Akhir Piala Emas SSL merupakan kemuncak siri perlumbaan SSL, yang juga satu daripada lima pertandingan pelayaran utama berstatus Acara Khas oleh badan induk dunia World Sailing (WS) selain Piala America, Sail GP, The Ocean Race dan World Match Racing Tour.

Malaysia berada di tangga ke-51 dalam senarai ranking dunia SSL setakat September 2023, dengan Jepun sebagai negara Asia teratas di tempat ke-29.