PENYERANG Liverpool, Mo Salah telah memperoleh satu lagi rekod yang menempatkan dalam kelas tersendiri sebagai salah seorang pemain berjaya dalam saingan Liga Perdana Inggeris.

Mohamed Salah menjaringkan gol kemenangan Liverpool menentang Brighton semalam untuk melonjakkan mereka ke puncak carta EPL tetapi jaringannya telah menghasilkan satu lagi rekod mengagumkan.

Jurgen Klopp memuji bintang itu kerana bertindak sebagai pemisah walaupun menolak peluang terbanyak di hadapan gol dalam satu perlawanan sejak Zlatan Ibrahimovic pada 2016 (12).

"Saya bayangkan Mo [Salah] akan menjaringkan gol dalam setiap peluang diraih dalam kerjayanya, ia merupakan angka yang gila," kata Klopp pada sidang akhbar selepas perlawanan.

Selepas menjaringkan gol ke-22 musim ini, Salah telah meningkatkan lagi legasinya apabila dia mencatatkan sumbangan gol ke-25 musim liga -- dia mempunyai 35 gol secara keseluruhan.

Ini bermakna setiap musim dia berada di England sejak tiba dari Roma pada 2017, dia telah mencapai 25 sumbangan gol dan dia kini menyertai Alan Shearer dan Thierry Henry sebagai tiga pemain yang mencapai kejayaan cemerlang ini.

Dari segi musim ini, dia berada dua gol di belakang Erling Haaland, di tempat kedua bersama Ollie Watkins dan Dominic Solanke yang kedua-duanya mengharungi musim yang hebat dan dia juga semakin mara ke arah lima penjaring gol terbanyak sepanjang masa dalam sejarah Liga Perdana.

155 golnya menjadikan dia berada di tangga ke-10 tetapi dia hanya memerlukan sembilan gol untuk mengambil alih tempat Jermain Defoe dan Robbie Fowler untuk naik ke tempat kelapan.

Dia juga memerlukan 30 untuk mendahului lima teratas dan semuanya bergantung kepada berapa lama dia kekal di kelab itu. - Stadium Astro