SUBANG JAYA: Ahli dalam Persatuan Sukan Kebangsaan (NSA) diharap dapat mencontohi langkah ke hadapan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), ketika menggubal peta hala tuju sukan masing-masing pada masa akan datang.

Presiden Majlis Olimpik Malaysia (MOM) Tan Sri Mohamad Norza Zakaria berkata Peta Hala Tuju F:30 FAM yang memasuki fasa kedua itu akan menjadi penanda aras sesuatu sasaran yang dapat dicapai persatuan bola sepak kebangsaan itu bagi tahun 2023-2026.

Fasa Kedua F:30 dilancarkan pada Sabtu untuk meneruskan kesinambungan Fasa Pertama 2019-2022, bagi mencapai sasaran mendominasi ASEAN dari segi urus tadbir, pertandingan dan pembangunan.

"Apa yang menarik ialah tidak banyak (ahli) NSA yang mewujudkan rangka tindakan yang ada tempoh masa tertentu dan juga petunjuk prestasi utama (KPI). Tak ramai yang meletakkan perancangan secara telus dan sebenar untuk pencapaian mereka.

"Jadi, semua pihak perlu percaya pada proses yang sudah dibentangkan dalam F:30 ini dan ini satu kerja yang baik daripada FAM," katanya pada sidang media pelancaran Peta Hala Tuju F:30, di sini hari ini.

Mohamad Norza dalam pada itu berpendapat, lebih banyak NSA akan menghasilkan peta hala tuju dan dalam masa sama membuka ruang kerjasama buat semua pihak berkepentingan seperti penaja, penyokong, atlet serta jurulatih, dalam menjayakan sesuatu perancangan.

Peta hala tuju F:30 dengan tempoh 12 tahun itu (2019-2030) dilancarkan Presiden Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) Gianni Infantino pada 31 Okt 2018, dibahagikan kepada tiga pelan strategik iaitu fasa pertama dari tahun 2019 hingga 2022 untuk membina asas yang kukuh dari sudut tadbir urus, pertandingan dan pembangunan modal insan serta infrastruktur.

Ia disusuli fasa kedua (2023-2026) mencapai peringkat Asia dan disudahi fasa ketiga (2027-2030) bertujuan melahirkan sebuah pasukan kebangsaan yang mencecah taraf dunia.

Terdahulu, pada majis tersebut Persekutuan Bolasepak ASEAN (AFF) turut memberikan peruntukan RM2.3 juta kepada FAM, bagi tujuan pembangunan infrastruktur sukan itu.

-- BERNAMA