JOSE Mourinho yakin mampu mengubah prestasi mengecewakan Tottenham dan menyelamatkan tugasnya selaku pengurus Spurs.

Kekalahan 2-1 kepada West Ham Ahad lalu menjadikan kekalahan kelima dalam enam perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL).

Mourinho tidak pernah berdepan prestasi mengecewakan sepanjang kariernya dan Spurs kini menghuni tangga kesembilan liga selepas dilihat sebagai pencabar takhta pada permulaan musim ini.

Menjelang aksi di laman sendiri pusingan 32 Liga Europa bertemu Wolfsberger -- perlawanan di mana Spurs mendahulu 4-1 -- kemungkinan akan memberi sedikit masa rehat kepada Mourinho .

Tetapi dengan cadangan kelab itu menginginkan bos RB Leipzig, Julian Nagelsmann, sebagai pengganti sekiranya Spurs tidak meningkat dengan pesat, Mourinho tahu tekanannya terus meningkat.

"Saya tidak gembira, tetapi kematangan membantu, dan saya berasa sangat yakin," kata Mourinho.

"Saya percaya bahawa kita akan menang dan bahawa saya akan berada dalam sejarah Tottenham dengan alasan yang baik dan bukannya buruk."

Perlawanan West Ham adalah aksi Liga Perdana Inggeris ke-50 Mourinho memimpin Tottenham, dengan permainan itu menghasilkan 23 kemenangan, 12 seri dan 15 kekalahan.

Daripada 81 mata secara keseluruhan merupakan 14 lebih kurang berbanding 50 perlawanan Mourinho bersama kelab lain sepanjang kariernya.

"Anda mengatakan saya tidak biasa dengan ini, yang positif negatif, tetapi saya ingin tahu jurulatih mana yang selalu mempunyai langit biru dan tidak pernah mendung atau sedikit gelap.

"Mungkin hanya jurulatih yang selalu berada di kelab yang dominan dalam liga. Ini menunjukkan betapa indahnya kerjaya saya.

"Adakah ia membuat saya tertekan? Tidak. Ini satu cabaran. Saya bekerja untuk kelab, pemain dan penyokong. Saya selalu berasakan saya harus memberi mereka banyak lagi.

"Ini menyakitkan saya dan ini merupakan cabaran besar bagi saya dan saya percaya dapat memberikannya. Saya memberikannya di mana sahaja saya berada dan saya lebih bermotivasi daripada sebelumnya."