PENGERUSI dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Persatuan Tenis Wanita (WTA), Steve Simon, berkata dia kini lebih gusar mengenai Peng Shuai selepas menerima satu e-mel, yang dilaporkan ditulis oleh juara kejohanan utama dua kali itu, memaklumkan pemain berkenaan berada dalam keadaan selamat.

Peng dilaporkan hilang sejak membuat tuduhan serangan seksual yang dilakukan oleh seorang bekas pegawai tertinggi kerajaan China.

Dia membuat satu kiriman dalam laman sosial China, Weibo, menuduh Zhang Gaoli -- bekas naib perdana menteri China -- memaksanya untuk mengadakan hubungan seks sebanyak dua kali.

Media daripada China mengantar satu e-mel kepada Simon yang dikatakan ditulis oleh Peng untuk memberitahu bahawa tuduhan serangan itu adalah tidak benar dan Peng sedang "berehat di rumah".

Pengerusi WTA itu memberikan responsnya dengan bekata "amat sukar untuk mempercayai" bahawa Peng menulis e-mel itu dan ia membuatkan dia kini lebih risau mengenai pemain berusia 35 tahun berkenaan.

"Kenyataan yang dikeluarkan daripada media di China hari ini berkenaang Peng Shuai hanya menambahkan kegusaran saya mengenai keberadaan dan keselamatannya," kata Simon dalam satu kenyataan.

"Saya amat sukar untuk mempercayai bahawa Peng Shuai menulis e-mel yang kami terima itu atau mempercayai apa yang dikaitkan dengannya.

"Peng Shuai telah menunjukkan keberanian yang luar biasa dalam mendedahkan serangan sexual daripada seorang pegawai tertinggi kerajaan China.

"WTA dan seluruh dunia memerlukan bukti yang bebas dan boleh disahkan untuk membuktikan bahawa dia selamat.

"Saya sudah mencuba berulang kali untuk menghubunginya menggunakan pelbagai bentuk komunikasi tetapi tidak berhasil.

"Peng Shuai perlu dibenarkan untuk bercakap dengan bebas, tanpa paksaan dan ugutan daripada mana-mana pihak. Tuduhannya berkenaan serangan sexual perlu dihormati, disiasat dengan penuh ketelusan tanpa sebarang tapisan.

"Suara wanita perlu didengari dan dihormati, bukan ditapis mahupun dipaksa," katanya.