KUALA LUMPUR: Berita baik buat industri sukan bakal diumumkan dalam masa terdekat selepas garis panduan bagi industri itu  dibincang dan diputuskan dalam sidang Majlis Keselamatan Negara (MKN) COVID-19.

Menurut Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin menerusi Twitter, beliau menerima baik cadangan Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu agar aktiviti sukan padang dibenarkan dan gimnasium dibuka.

“Permintaan @PejaofPerak untuk outdoor team sports adalah wajar. Menteri KBS memang prihatin terhadap sektor sukan,” ujarnya.

“Tadi dibincang dan diputuskan di sidang MKN COVID-19. Berita yang baik akan diumumkan."

Pada masa yang sama, Khairy mengumumkan bahawa garis panduan pengudaraan (ventilation) buat gimnasium akan dirangka bersama oleh Kementerian Kesihatan (KKM) dan MKN.


“Ini tidak akan mengambil masa yang lama. Namun, oleh sebab persekitaraan pusat kecergasan tertutup (indoor fitness centres), kami harus menekankan beberapa keperluan pengudaraan tertentu,” jelas Khairy.


Longgar SOP | KBS gesa buka semula gimnasium, sukan outdoor

Terdahulu, Ahmad Faizal menggesa Khairy supaya mempertimbang cadangan untuk membenarkan pembukaan gimnasium dan aktiviti sukan padang dengan prosedur operasi standard (SOP) ketat.

Gesaan tersebut selepas kerajaan mengumumkan kelonggaran SOP buat industri kreatif berkuat kuasa di negeri-negeri Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN) bermula Khamis ini.