CHELSEA 1 AL HILAL 0

Penolong jurulatih Chelsea, Zsolt Low, memuji aksi mengagumkan Kepa Arrizabalaga dalam kemenangan separuh akhir Piala Dunia Kelab ke atas Al-Hilal, awal pagi tadi.

Pemenang Liga Juara-Juara (UCL) 2020-21 itu mara ke final untuk mengadakan pertemuan dengan Palmeiras selepas mengatasi juara Asia itu 1-0.

Gol Romelu Lukaku pada minit ke-32 itu memastikan kemaraan di Stadium Mohammed bin Zayed di Abu Dhabi dengan menolak masuk satu peluang terhidang di depan gawang, tetapi ia adalah satu persembahan hambar daripada Chelsea.

Selepas menguasai 61.9 peratus permainan sepanjang separuh masa pertama, The Blues mengendurkan rentak selepas rehat dengan 45.4 peratus penguasaan bola dan terpaksa bergantung ketangkasan Kepa bagi memastikan Al-Hilal disekat.

Pemain antarabangsa Sepanyol itu yang diberi peranan berikutan ketiadaan Edouard Mendy -- yang baru kembali daripada meraikan kejayaan Piala Negara-Negara Afrika (AFCON) bersama Senegal -- sebelum ini bertindak cemerlang menafikan tendangan pemain Plymouth Argyle, Ryan Hardie, dalam penentuan sepakan penalti Piala FA, hujung minggu lalu.

Dia kemudian meneruskan kecemerlangannya dengan menafikan usaha Mohamed Kanno awal pagi tadi.

Sehubungan itu, Low -- yang mengambil alih tugas di Chelsea sementara ketiadaan Thomas Tuchel berikutan positif COVID-19 -- amat gembira dengan prestasi penjaga golnya.

"Kepa sangat penting," katanya.

“Dalam perebutan piala, dia mempamerkan satu detik penting untuk menyelamatkan sepakan penalti.

“Hari ini apabila kami memerlukannya, dia ada di sana dan melakukan satu penyelamatan yang mustahak.

"Dia dalam prestasi yang sangat baik; dia beraksi dan berlatih dengan baik. Kami bertuah memilikinya.

“Untuk hari-hari berikutnya, kami perlu memutuskan siapa yang akan bermain dalam final.

"Kami perlu menunggu pendapat Thomas dan jurulatih penjaga gol sebelum kami membuat keputusan untuk perlawanan akhir."

Low turut memuji Lukaku yang menyumbat gol pertamanya sejak kemenangan 5-1 ke atas Chesterfield dalam FA pada 8 Januari lalu.

Selain jaringannya, pemain antarabangsa Belgium itu hanya berkesempatan melancarkan satu percubaan ke arah gawang -– tepat ke arah penjaga gol -– selain terperangkap dengan ofsaid sebanyak tiga kali.

Begitupun, Low menegaskan dia tetap gembira dengan kudrat yang dicurahkan penyerang itu.

"Semua orang sangat gembira dia dapat mencetak gol," tambahnya.

“Dia berjuang tinggi dan bersungguh-sungguh dalam perlawanan terakhir; sebab itu kami memberinya peluang.

"Kami mengharapkan sedikit tuah buatnya untuk menjaringkan gol hari ini. Dia sangat gembira, begitu juga kami dan berharap dia dapat meneruskan usahanya dan menjaringkan gol dalam perlawanan akhir."