LAUREN JAMES telah digantung dua perlawanan berikutan layangan kad merah dalam kemenangan England ke atas Nigeria dalam saingan Piala Dunia Wanita.

Bintang Chelsea itu dibuang padang pada lewat separuh masa kedua kerana memijak penyerang Nigeria, Michelle Alozie berikutan pertengkaran.

FIFA berkata dalam satu kenyataan: “Jawatankuasa Tatatertib FIFA telah mengenakan penggantungan dua perlawanan ke atas pemain England, Lauren James berikutan pelanggaran artikel 14 Kod Tatatertib FIFA pada perlawanan Piala Dunia Wanita FIFA England lawan Nigeria.

"Penggantungan itu akan diberikan untuk suku akhir Piala Dunia Wanita dan perlawanan antarabangsa seterusnya selepas itu."

Ini bermakna James akan bersedia untuk perlawanan akhir kejohanan sekiranya England maju sejauh itu.

James sudah mengetahui dia akan terlepas perlawanan suku akhir Sabtu menentang Colombia berikutan kad merahnya dalam permainan, yang dimenangi England menerusi penentuan sepakan penalti.

Tetapi kebimbangan dia boleh diketepikan secara automatik untuk baki kejohanan boleh terbukti tidak berasas jika pasukan Sarina Wiegman berjaya mara ke final.

Mungkin James, yang memohon maaf ekoran insiden itu dan telah disokong secara terbuka oleh Wiegman, akan bersedia untuk kembali dalam aksi final 20 Ogos ini di Sydney. - Stadium Astro