Thiago Silva
Thiago Silva

Thiago Silva akan terlepas dari perlawanan separuh akhir menentang Jerman selepas rayuan untuk menarik balik hukuman ketika menentang Colombia ditolak.

Ketua pasukan Brazil Thiago Silva dilayangkan kad kuning kedua dari kejohanan Piala Dunia pada minit ke 64 selepas memenangi 2-1 ke atas Colombia kerana menghalang penjaga gol David Ospina dari melakukan sepakan.

Konfederasi bola sepak Brazil (CBF) membuat rayuan dengan harapan untuk memberikan pemain pertahanan Paris Saint German terus melakukan tugasnya ketika menentang Jerman di Estadio Mineorao di Belo Horizonte.

"Berhubung rayuan mengenai kesalahan Thiago Emiliano da Silva ketika perlawanan menentang Colombia, pengerusi telah mendapatkan kata putus bahawa jawatankuasa disiplin FIFA tidak akan membuat pembatalan terhadap kesalahan tersebut," kenyataan yang telah dikeluarkan oleh FIFA.

Jawatankuasa disiplin juga telah mengumumkan tiada tindakan akan dikenakan kepada pemain pertahanan Colombia Juan Camilo Zuniga kerana melakukan rempuhan keras kepada Neymar.

Neymar yang terpaksa menarik diri dari baki perlawanan di Piala Dunia apabila Zuniga melakukan asakan menggunakan lutut menepati bahagian belakang penyerang Barcelona itu. Astro Arena