CHELSEA telah bersetuju dengan perjanjian pinjaman selama semusim dengan Roma untuk Romelu Lukaku.

Pasukan Serie A itu akan membayar GBP8 juta (RM47 juta) untuk mendapatkan khidmat penyerang yang mahu meninggalkan The Blues selama setahun susulan penyelesaian kepada perselisihan antara pemain dan kelab.

Agensi berita, PA, turut menyatakan bahawa tiada kewajipan bagi kelab untuk membuat perpindahan kekal pemain kebangsaan Belgium itu.

Ketidakpastian yang menyelubungi Lukaku, yang menyertai Chelsea dengan harga GBP97.5 juta (RM572 juta) pada 2021 namun hanya menjaringkan lapan gol Liga Perdana Inggeris dalam 26 perlawanan sebelum dipinjamkan ke Inter Milan musim lalu, telah diketepikan sejak Mauricio Pochettino dilantik sebagai pengurus.

Pengurus itu membayangkan minggu lalu bahawa dia akan bersedia untuk mempertimbangkan untuk menyepadukan semula pemain antarabangsa Belgium itu ke dalam skuadnya jika tiada perjanjian dapat dicapai sebelum tarikh akhir perpindahan hari Jumaat.

Bagaimanapun kebuntuan itu dapat dielakkan pada malam Isnin selepas perjanjian dicapai untuk pemain berusia 30 tahun itu, yang menghabiskan tiga tahun bersama Chelsea antara 2011-14 tetapi membuat hanya 10 penampilan antara tempoh pinjaman di West Brom dan Everton, untuk menyertai bekas bos Blues, Jose Mourinho di ibu negara Itali. - Stadium Astro